Morsø Jernstøberi Erhvervscase

4,33 4,33 4,33 4,33 4,33 4,33 (3 bedømmelser)
Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Studienet.dk.

Uddannelse

HHX 2. år

Fag

Erhvervscase

Karakter

10

Antal sider

19

Antal ord

4550

Filformat

PDF

Morsø Jernstøberi Erhvervscase

Erhvervscase om Morsø Jernstøberi, med alle de relevante områder dækket. Opgaven er skrevet til eksamen i erhvervscase Juni 2007, og der gives bl.a. en virksomhedsbeskrivelse, en undersøgelse af relevante problemstillinger for virksomheden, samt løsningsforslag hertil. Af analyser indgår der en SWOT analyse, en opløsning i de 4 p'er, samt en gennemgang af deres regnskaber.

Problemer/udfordringer der undersøges i opgaven:
1. Mere fokus på deres miljøvenlige brændeovne
2. Nedslidte medarbejdere
3. Bred målgruppe, uspecificerede segmenter
4. Branding af tilbehør på eksportmarkedet
5. Lav kendskabsgrad på eksportmarkederne

Lærers kommentar
Super e-case. Flot virksomhedsbeskrivelse

Indhold
Virksomhedsbeskrivelse
Problemstillinger/Løsningsforslag/Konsekvens
Bilag
- Historien
- de 4 p’er
- Konkurrencemæssig position
- SWOT-analyse
- omverdensmodellen
- Vertikal og horisontal integration
- Målgruppe, segmentering og minerva-modellen
- Regnskabsanalyse
- værdikæden

Uddrag
"Virksomhedsbeskrivelse:
Morsø Jernstøberi A/S blev grundlagt i 1853 af N. A. Christensen og er i dag et familieejet foretagende, hvor den adm. Direktør har en lille portion aktier i selskabet.

Siden Morsøs grundlæggelse har firmaet været foran med udviklingen på mange områder, både med solide produkter, flot design og god kvalitet. (se bilag 1: historie & bilag 2: de 4 p’er). Dette er nogle af grundene til, at Morsø er blevet så kendte og i dag er markedsleder i Danmark (se bilag 3: konkurrencemæssig position). Morsø har utrolig mange stærke sider heriblandt deres miljøvenlige brændeovne (se bilag 4: SWOT-analyse).

Specialvarebranchen indenfor brændeovne er den utrolig svær branchen at befinde sig i. Der er utrolig mange faktorer man skal tage hensyn til. Morsø bestræber sig på, at opnå større kendskabsgrad på eksportmarkederne og har derfor opkøbt 3 datterselskaber. (se bilag 5: omverdensmodellen & bilag 6: vertikal integration)..."... [læs mere nu]