Matas' marketingmix | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 7
  • 9
  • 2580
  • PDF

Matas' marketingmix | Afsætning A

Her finder du en opgave i Afsætning A om Matas' marketingmix. Opgaven kommer ind på de forskellige forhold i et marketingmix, som er passende for en udbyder af fysiske produkter. Opgaven omhandler ligeledes en vurdering af, hvordan Matas adskiller sig fra kæden 'Normal' samt hvilke konkrete handlinger/ændringer i marketingmixet, som Matas med fordel kan anvende. Slutteligt foretages en vurdering af hvilken form for promotion, der benyttes i forbindelse med brugen af Club Matas.

Lærers kommentar

Den var alt for lang, vi måtte kun skrive 6 sider men kunne ikke begrænse mig og derfor blev den ialt 11 sider.
Hun valgte dermed at sænke min karakter af den grund.

Indhold

1. Virksomhedsbeskrivelse af Matas.
2. Beskriv Matas A/S' marketingmix. HUSK at inddrage relevant teori under hvert P.
3. Vurder hvordan Matas A/S adskiller sig fra Normal i deres marketingmix (inddrag gerne alle parametre).
4. På baggrund af ovenstående bedes du komme med forslag til konkrete ændringer/handlinger i marketingmixet, som Matas med fordel kan anvende.
5. Matas A/S vil i særlig grad konkurrere på Club Matas. Hvilken promotion form er der tale om og hvad er fordele og ulemper ved denne.

Uddrag

Place:
Beliggenheden for Matas er i stor grad vigtigt, da det er særlig vigtigt i deres branchen da konkurrenternes butikker som regel ligger lige ved siden af eller i nærheden af Matas'. Matas har også et stort salg over nettet som gør at det skaber kundernes interesse idet at de giver kunden flere købsmuligheder. Matas gør ikke brug af mellemhandlere idet at de får deres produkter direkte fra producenten, det vil sige at Matas gør brug af direkte distribution. Dette gør at Matas er nød til at have et stort lager, idet at de skal levere produkter både til deres 291 butikker, hvori 272 af dem er deres egne og de resterende 19 er franchise. Men også at de skal have produkter til rådighed så de kan levere de produkter som kunderne køber igennem nethandlen.

Dette gør også at Matas har ej høj distributionsgrad idet at de gør det så nemt for kunderne at kunne købe deres produkter. Matas gør også brug af selektiv distribution, idet at de har en forholdsvis bred markedsdækning over alle landets største byer, samt mange af de mindre, derudover har Matas et solidt image som gør at det er nemt for at huske dem men også kende dem igennem deres produkter som for eksempel deres populære mærke som er Matas striberne. Idet at Matas ikke gør brug af mellemhandlere gør at deres lagere skal være store idet at de har så mange butikker, samt nethandel som de skal levere deres produkter til. I deres butikker kan man opleve en god service med personale som er uddannet til at råde kunderne til at købe de rigtige produkter som gør at dette kan være med til at skabe mersalg.

Pris:
Matas benytter sig af prisstrategien penetration, idet det er en virksomheden som blandt andet har en bred målgruppe med mange produkter til hver en smag. Men også fordi deres produkter genkendes ved at være kvalitetsprodukter til rimelige penge og ved at lancere særlige tilbud til kunder, der har vist interesse for bestemte mærkevarer, dette er med til at skabe mersalg for Matas fordi markedsføringen er så målrettet. Grunden til at virksomheden har muligheden for at gøre dette, er fordi de kan benytte sig stordriftsfordele, som betyder at de kan købe stort ind og sælge det til en lavere pris end hvis de købte produkterne i mindre partier.

Det er en ulempe for virksomheden, da en af deres nuværende store konkurrent Normal kan sælge deres produkter endnu billigere, da de køber dem fra udlandet. Dette gør også at det er svært for virksomheden i at konkurrere på pris når konkurrentens substituerende produkter er endnu billigere. En anden ulempe kan også være at kunderne kan blive vant til tilbud og dermed ikke vil købe produkterne til normalprisen som ikke giver Matas den ønskede avance af produkterne. Jeg har valgt at sige at Matas' produkter er priselastiske, da det er en luksusvare som er lette at erstatte med substituerende produkter og fordi det er produkter som er betydelig let af lagre i, idet at de kan holde sig i mange år, i forhold til uelastiske varer som har en lav holdbarhedstid og som for det meste er nødvendighedsvarer som for eksempel dagligvare... Køb adgang for at læse mere

Matas' marketingmix | Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.