Lego | Vækststrategien i Kina

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 17
  • 4451
  • PDF

Virksomhedsanalyse: Lego | Vækststrategien i Kina

En dybdegående strategisk analyse af Lego med fokus på vækststrategien på det kinesiske marked.

Opgaven er skrevet i 2013.

1.1 Opgaveformulering og konkretisering
I forbindelse med denne opgave vedrørende Lego har jeg opstillet følgende opgaveformulering:

Karakterisér Legos historie og kort om selve virksomheden.
Redegør for virksomhedens omverden via PESTEL-analysen.
Analysér virksomhedens strategiske forhold, herunder bl.a. generisk strategi og vækststrategi.
Diskutér strategien, hvis Lego fortsat skal være en konkurrencedygtig virksomhed i fremtiden.

Rapporten vil især rette fokus mod Legos strategiske grundlag. Jeg vil således udarbejde en række analyser med udgangspunkt i dette. Jeg vil ligeledes udarbejde en SWOT-opstilling med tilhørende PESTEL-analyse, da dette er nødvendigt for udarbejdelsen af den efterfølgende TOWS-matrix. Rapporten lægger stor vægt på Legos rolle på det kinesiske marked, hvorfor Legos nuværende markeder kun inddrages i begrænset omfang. Jeg vil samtidigt udelade at lægge fokus på analyser, der ikke beskæftiger sig med virksomhedens strategi, selv om nærmere analyser af målgruppe, de 4 P'er mv. formentlig vil give et endnu bedre indblik, men jeg vælger at nedprioritere dette af hensyn til rapportens længde. Til sidst vil jeg kort diskutere fremtidens strategi.

Lærers kommentar

Du er rigtig god til at argumentere. FLOT, FLOT, FLOT!
Du er dygtig, det var en fornøjelse at læse din rapport.

Studienets kommentar

Meget omfattende opgave, hvor der er inddraget en hel række forskellige analyser, som teoretisk baggrund for besvarelsen.

Indhold

Indledning
- Opgaveformulering og konkretisering
Metode
Virksomhedskarakteristik
- Kort om historien
- Om Legos nedtur
- Lego anno 2014
Opgavebesvarelse
- PESTEL
- Idé
- Generisk strategi
- Blue Ocean-strategi
- Vækststrategi
- Boston-mode
- SWOT
- TOWS
Vurdering af Legos strategiske fremtid samt konklusion
Litteraturliste
Bilag
- Generisk strategi
- Ansoffs vækstmatrix
- Euromonitor-rapport vedr. Lego
- Boston-model
- SWOT-opstilling
- TOWS-matrix

Uddrag

1. Indledning
Denne opgave handler om den danske legetøjsproducent Lego. Virksomheden har hovedkontor i Billund, og er et familieejet selskab. Det er familien Kirk Kristiansen, der gennem generationer har drevet Lego til succes side siden grundlæggelsen i 1932. Med den verdensberømte Lego-klods som grundsten og kernekompetence har det været muligt for den danskbaserede virksomhed at udvide år for år, så man den dag i dag har afdelinger over hele verden og produkter, der sælges i mere end 130 lande.
Af den årsag er det fundamentalt afgørende, at strategien er uomtvistelig. Der skal ikke være nogen som helst tvivl om, hvordan man vil finde sin plads på såvel nærmarkeder som fjernmarkeder i Fjernøsten eksempelvis. Adm. direktør Jørgen Vig Knudstorp fremhæver selv det asiatiske legetøjsmarked som et marked, hvorpå Lego i de kommende år skal lægge størstedelen af fokus på, da det er her væksten er at finde. Derfor vil jeg i denne opgave se nærmere på Legos nuværende strategi, hvordan Legos storsatsning i Asien hænger sammen og herefter vurdere, hvordan Lego i fremtiden skal fastholde sin forhenværende succes... Køb adgang for at læse mere

Lego | Vækststrategien i Kina

[5]
Bedømmelser
  • 14-01-2015
    Synes den er middel, kunne godt været gået mere i dybden ...
  • 19-12-2014
    Rigtig flot skrevet og godt formuleret :)
  • 09-04-2015
    den hjalp mig meget, god inspiration!
  • 11-03-2015
    Rigtig fin opgave.. :)