Den sproglige fascisme breder sig | Analyse
- STX 3.g
- Dansk A
- Ingen givet
- 11
- 4107
Den sproglige fascisme breder sig | Analyse
Her finder du Studienets opgavehjælp til opgaven om "Unges skriftsprog" fra maj 2012 eksamenssættet på STX.
Formålet med Studienets opgavehjælp til opgaven er at give dig en grundig analyse af Kresten Schultz-Jørgensens artikel "Den sproglige fascisme breder sig". Herudover indeholder opgavehjælpen information om de situationer, noter, temaer, analysepointer og idéer, som er relevant for din opgave. Du får med andre ord hjælp hele vejen igennem din opgave om "Unges skriftsprog".
Opgavehjælpen giver dig konkret hjælp til:
Uddrag
Sådan skal du redegøre
Det første, du skal gøre i din opgave, er at finde de væsentligste synspunkter i Den sproglige fascisme breder sig (tekst 3). Med din redegørelse sætter du læseren ind i, hvad der er væsentligt i teksten i forhold til temaet om unges skriftsprog. Du skal finde Kresten Schultz-Jørgensens mest centrale synspunkter i teksten og sammenfatte dem på en neutral måde for din læser, dvs. uden at give udtryk for dine egne holdninger til teksten, men med dine egne ord. Redegørelsen skal være det fundament, som du efterfølgende bygger din karakteristik af argumentationsformen og din diskussion ovenpå.
Fire hovedsynspunkter
Vi har her fundet fire hovedsynspunkter, som sammenfatter, hvad Kresten Schultz-Jørgensen i bund og grund mener i teksten. For hvert hovedsynspunkt har vi så fundet nogle undersynspunkter, som udbygger, hvad han mener. Hovedsynspunkterne er:
• De unges skriftsprog og abstraktionsevne er dårlig
• Moderne medier og teknologier bærer en stor del af skylden
• Konsekvensen er en dummere og mere overfladisk befolkning
• Behov for at vende tilbage til tidligere tiders grundighed
De unges skriftsprog og abstraktionsevne er dårlig
De unge kan ikke skrive
Ifølge Schultz-Jørgensen er den unge generation meget sympatisk og engageret, men de unge kan ikke finde ud af at skrive:
”Efter ti år som underviser og censor på landets universiteter forekommer unge mennesker i tyverne mig mere flittige, fokuserede og empatiske […] Men skrive kan de ikke. ”
Manglende evne til at argumentere, analysere og konkludere
Det dårlige skriftsprog og den manglende evne til at formulere sig nuanceret betyder samtidig, at eleverne er blevet dårligere til at tænke og argumentere, analysere og konkludere på en rationel måde:
”Det afgørende er tabet af skriftsprog. Evnen til at fremføre et argument, at gennemføre en analyse, at drage en konklusion.”
”Opløsningen af sproglige kompetencer medfører nødvendigvis en erosion af tankekraft […]”... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind