[0]

Drop nu det sludder om den feminiserede folkeskole

Her er Studienets hjælp til at skrive en opgave om kønsopfattelser i uddannelsessystemet med udgangspunkt i teksten ”Drop nu det sludder om den feminiserede folkeskole" af Sanne Søndergaard.

Opgaven stammer fra eksamen i skriftlig Dansk A på STX fra den 22. maj 2014 (med netadgang), hvor problemformuleringen lød:

Kønsopfattelser i uddannelsessystemet

Opgaven skal indeholde en redegørelse for synspunkterne og en karakteristik af argumentationsformen i “Drop nu det sludder om den feminiserede folkeskole” (tekst 2).
Diskuter synspunkterne, idet du inddrager andre holdninger til emnet, som du finder på internettet.
I denne opgave skal du anvende materiale fra internettet.

Her viser vi dig, hvilke synspunkter i teksten, det er relevant at inddrage i en redegørelse, og vi giver dig hjælp til både at karakteristere argumentationsformen i teksten og vurdere argumentationen.

Præsentation af teksten

Titel: ”Drop nu det sludder om den feminiserede folkeskole”
Skribent: Sanne Søndergaard. Er uddannet journalist. Arbejder som stand-up komiker og forfatter. Hun er kendt for – på provokerende vis – at debattere kvinders rettigheder, og hun deltager aktivt i den offentlige debat herom
Udgivelse: Teksten er udgivet den 17. marts 2013 på Politikens debatsider
Genre: Debatindlæg

Ordliste

  • ”infiltrere”: Betyder at ”trænge ind i noget”.
  • ”røvkrudt”: Et humoristisk ”hjemmelavet” navneord, der henviser til det at  have krudt i røven (at være vild og udadvendt).
  • ”KL”: Forkortelse for Kommunernes Landsforening.
  • ”voice of reason”: At være ”a voice of reason” betyder, at man i en situation, hvor alle andre har urealistiske og ikke-holdbare argumenter, ved bedre.
  • ”stereotypisering”: At generalisere fx en gruppe personer ved at gøre dem til stereotyper.
  • ”eksistentiel sandhed”: Eksistentiel betyder, at noget er afgørende for ens tilværelse/liv.
  • ”deduktive evner”: Deduktion er en argumentationsform, hvor man tager noget generelt og anvender det på et særtilfælde. Konklusionen følger således af præmisserne. I teksten henvises til den deduktive idé om, at piger er bedre til at tænke logisk end drenge.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Drop nu det sludder om den feminiserede folkeskole

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.