Konsekvenser ved de sociale medier | Eksamensprojekt | Kom/It C

  • HTX 1. år
  • Kommunikation/It C
  • 10
  • 25
  • 6866
  • PDF

Konsekvenser ved de sociale medier | Eksamensprojekt | Kom/It C

Kommunikation/It C eksamensprojekt om hvordan man oplyser unge om konsekvenserne ved de sociale medier.

Lærers kommentar

Produkt (layout, billedkomposition, finish m.m.)

- Musikken er malplaceret. ”Facebook har suverænt taget over, og styre i dag mange menneskers liv” alt imens spiller der lystigt musik – det er super happy, men også ret deprimerende.
- Din afslutning er lidt pludselig – og der mangler en ordentlig afslutning. Evt. logoet igen. Eller et sidste ”godt råd”.
- Dit produkt er ellers rigtig godt. Jeg finder det overbevisende. Og vil virkelig honorere dig for et godt og gennemtænkt stykke arbejde.

Rapport (emneafdækning, brug af teori m.m.)

- Glimrende emneafgrænsning. Flot inddragelse af teori. Super balance mellem det praktiske og det teoretisk. Stærkt rapport.

Endelig vurdering

Du får 10

Studienets kommentar

Videoen medfølger ikke.

Indhold

Indledning 3
Afgræsning og målsætning: 3
Målgruppen: 5
Kommunikationsmodel 6
Afsenderen 6
Budskab 8
Medie 8
Støj 9
Virtuelle firewall: 9
Effekt 10
Overvejelserne sættes ind: 10
Aida 10
Teori 11
Komposition 12
Appelformer 13
Gestaltlovene 13
Typografi 14
Farver 16
Udvikling af produkt fra start til slut: 16
Program og programfunktioner: 17
Blender 17
Hitfilm 2 Express 18
Ophavsret 20
Internet og informationssøgning 20
Konklusion 21
Literaturliste 22

Uddrag

Indledning:
Jeg vil i følgende rapport komme med et bud på, hvordan man kan arbejde med at informere unge om konsekvenserne ved at bruge meget tid på sociale medier. En vigtig forudsætning, når man skal formidle viden til andre, er, at denne viden bliver gjort letforståelig og interessant. For at opfylde dette har jeg lavet en produktfilm, der på baggrund af amerikanske undersøgelser og samfundsfaglige teorier formidler rapportens og filmens budskab på en interessant og letforståelig måde. Disse undersøgelser og teorier stammer fra henholdsvis filosof Marshall McLuhan og Sherrill Terkil. Videoen har desuden den fordel, at den bryder den støj, der er mellem afsenderen Soromedia og den unge modtager.

Afgræsning og målsætning:
Konsekvenserne ved brug af meget tid på de sociale medier er mange. Både positive og negative. Jeg vil i rapporten overvejende komme ind på de negative konsekvenser, og vil i følgende afsnit afgrænse og præcisere de vigtigste af konsekvenserne.
Som en start vil jeg dog definere hvad sociale medier egentlig er; sociale medier er steder på internettet hvor indhold bliver genereret af stedets brugere. Det sociale medie har nogle forskellige muligheder for at dele begivenheder og tanker med andre, der også benytter sig af mediet. Dette sker bl.a. gennem tekst, billeder og videoer, som de andre så kan tilbagegive et respons på i form af f.eks. en kommentar eller ”synes godt om” tilkendegivelse.
Sociale medier er med til at påfører en identitetsdannelse præget af individualisme, selviscenesættelse og et konstant behov for bekræftelse og anderkendelse. Det er ikke længere nok med selvanerkendelse. Hvis man ingen positiv feedback i form af likes eller kommentar får, oplever mange en følelse af at være intet værd. Mange tolker altså et like som de sociale mediers svar på et skulderklap.
I 2011 begyndte amerikanske forskere at undersøge konsekvenserne af vores online tilværelse. Forskningen begyndte at vise nogle bestemte tendeser om hvad sker der med os mennesker, når vi hele tiden tjekker nyheder, læser profiler, svarer på beskeder og hvad vi ellers holder os i gang med på sociale medier. Undersølgeserne viste at 40% af amerikanerne under 35 år lider af FOMO. FOMO er forkortelse af fear of missing out eller på dansk: frygten for at gå glip af noget. Forskere mener at de amerikanske tal har stor relevans i Danmark, men der er endnu ikke ført undersøgelser om det herhjemme. Begrebet FOMO er en ... Køb adgang for at læse mere

Konsekvenser ved de sociale medier | Eksamensprojekt | Kom/It C

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.