Konkurrentanalyse af Wupti.com

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 7
  • 5
  • 1307
  • PDF

Konkurrentanalyse af Wupti.com

Se her et eksempel på en konkurrentanalyse af Wupti.com i Afsætning A.

I opgaven undersøges konkurrentforholdene for Wupti.com, med henblik på at belyse, hvordan de kan stå stærkere på området inden for hårde hvidevarer fremover.

I besvarelsen inddrages modeller for at vise forholdene; Skydeskivemodellen, Porters 5 Forces, Konkurrenceposition og Konkurrenceform.

Uddrag

Skydeskivemodellen
Samme Produkt Til Samme Målgruppe: Det er deres konkrete konkurrenter, som også sælger hårde hvidevarer på nettet, det er Punkt1 og Elgiganten.
Samme Produkt-Kategori: Andre som kun sælger hårde hvidevarerprodukter såsom Føtex og Bilka.
Samme Basale Behov: Det kunne være hvis du valgte at få vasket dit tøj på et vaskeri. Eller få det renset på et renseri.
Alle Produkter: Andre ting du bruger penge på som f.eks. nyt tøj i stedet for at vaske det gamle.

Del konklusion: Jeg kan vurdere, at de største konkurrenter ligger i de tre første grupper: Samme produkt, samme produktkategori og samme behov (Punkt 1, Elgiganten, Føtex, renseri og vaskeri). Hvis man bor i lejlighed og ikke har råd til en ny vaskemaskine og tørretumbler, eller ikke har plads til det i sin lejlighed, kan man gå ned i vaskekælderen og bestille en tid til at vaske sit tøj der. Eller tage det med til et vaskeri eller renseri og få det vasket og tørret der. Den sidste gruppe: ”Alle” produkter, mener jeg kommer for langt fra den realistiske verden. Det er meget få der bare ville smide sit gamle tøj ud, og købe noget nyt, i stedet for at vaske det.

Porters 5 Forces
Truslen fra nye udbydere: Truslen fra nye udbydere er stor, da mange mennesker er blevet en del mere dovne, og teknologien er blevet meget bedre, hurtigere og bruges en del mere end før i tiden. Det er blevet lettere, lige at gå på nettet og bestille en ny vaskemaskine og .... Køb adgang for at læse mere

Konkurrentanalyse af Wupti.com

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.