Konkurrentanalyse af markedet for energidrik i Danmark

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 7
  • 9
  • 1816
  • PDF

Konkurrentanalyse af markedet for energidrik i Danmark

I denne aflevering i Afsætning udføres en konkurrentanalyse af markedet for energidrik i Danmark.

Der gøres blandt andet brug af skydeskivemodellen og analysen af branchen udføres ved hjælp af Porters five forces.

Lærers kommentar

Super god og omfattende opgave. Benyt eventuelt flere kildehenvisninger.

Studienets kommentar

Fin kombination af teori i analysen. Tag et nærmere kig på kundernes forhandlingsstyrke - hvem er virksomhedernes egentlige kunder? Detailhandlen eller privatforbrugere? Lig generelt lidt mere fokus på Porters Five Forces.
Generel mangel på brug af kilder løbende i opgaven.

Indhold

1. Introduktion: 3
1.1: Indledning 3
2. Problemformulering: 3
2.1 Taksonomiske niveauer: 3
3. Redegørelse: 3
3.1 kort redegørelse af markedet 3
3.2 skydeskivemodellen: 4
4. Analyse 4
4.1 Konkurrenceform: 4
4.2 Porters Five Forces 5
4.2.1 Leverandørenes forhandlingsstyrke - lav: 5
4.2.2 Købernes forhandlingsstyrke - høj: 5
4.2.3 Rivalisering mellem eksisterende virksomheder i branchen - høj: 5
4.2.4 Truslen fra nye indtrængere - høj: 5
4.2.5 Truslen fra substituerende produkter - mellem: 5
4.3 Strategiske grupper - markedsafgrænsning: 6
4.3.1 Gruppe 1: 6
4.3.2 Gruppe 2: 6
4.3.3 Gruppe 3: 6
4.4 Del konklusion: 6
5. Konklusion: 7
Kildeliste: 8
Bilag 1: 9
Bilag: 3 10
Bilag 4: 11

Uddrag

1.1: Indledning
I denne aflevering vil jeg udføre en konkurrentanalyse af markedet for energidrik i Danmark, samt udvælge og gøre brug af relevant teori og empiri. I forbindelse med det vil jeg tage følgende kompeten-cer til eftertanke, når jeg udarbejder mine analyser og gør brug af teori (Tankegangskompetence, Pro-blembehandlingskompetence, databehandlingskompetence og kommunikationskompetence). Til sidst vil jeg formulere en konklusion af den udarbejdede konkurrentanalyse og problemformulering.

3.1 kort redegørelse af markedet
Carlsberg Danmark var den førende aktør på det danske energidrik marked, med en markedsandel på 39%, i forbindelse med deres tilladelse til at distribuere energidrikken Powerrade. Powerrade's ho-vedkonkurrenter er Lidl's eget mærke Freeway power generation, med en markedsandel på 23% og Gatorade på 11%, som bliver distribueret af den lokale importør Hansen & co. Men de 3 førende aktø-rer mistede en del markedsandele i 2013, grundet fremkomsten af nye voksende mærker, såsom Cult og faxekondi booster.
Med hensyn til det kan man kigge på væksten det seneste stykke tid, som er præget af en stigning. Som helhed steg sports -og energidrikke med 2% i 2012 og energidrikke for sig selv med hele 32%. Der vurderes at der frem til 2016 vil forekomme en vækst på 8% for sports og energidrikke, og formentlig mere for energidrikke selv... Køb adgang for at læse mere

Konkurrentanalyse af markedet for energidrik i Danmark

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.