Kommunikationsanalyse på 15 minutter

I denne guide til kommunikationsanalyse viser vi i tre enkle skridt, hvordan du kan gå frem, og hvilke ting du kan komme ind på i analysen. Først forklarer vi dog lidt om, hvad kommunikation er for noget, og hvad analyse af kommunikation vil sige. Det tager ca. 15 minutter at læse guiden.

Hvad er kommunikationsanalyse?

Kommunikation er et bredt begreb, der dækker enhver form for sproglig udveksling mellem to eller flere parter/personer. Kommunikation kan foregå i mange forskellige medier (tv, internet, bøger, billeder, aviser, smartphone osv.) og i mange forskellige genrer (reklame, nyheder, artikler, noveller, sang, telefonopkald, sms osv.).

En kommunikationsanalyse handler om at undersøge, hvordan kommunikationen foregår, hvad formålet og budskabet er, og hvilke virkemidler der benyttes. Til slut i analysen kan du så vurdere, om kommunikationen er vellykket og effektiv eller ej.

Kommunikationsanalyse i tre skridt

Når du skal lave en kommunikationsanalyse, kan du med fordel gå frem efter nedenstående model, hvor arbejdet deles op i tre skridt.

1. Sæt dig ind i indholdet

Som det første skal du få styr på kommunikationens indhold. Det vil sige, at du skal studere billedet/filmen/radioprogrammet, eller hvad det nu er for en form for kommunikation, du skal arbejde med. Hvis det er en tekst, skal du selvfølgelig læse den.

Sørg for, at du forstår, hvad der kommunikeres. Dette er nemlig en vigtig forudsætning for, at...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind