Kohberg | Konkurrenceanalyse

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 11
  • 2612
  • PDF

Virksomhedsanalyse: Kohberg | Konkurrenceanalyse

Analyse af Kohbergs konkurrencemæssige position.

I denne opgave vil jeg starte med at lave en informationssøgning omkring Kohberg. Her vil jeg fokusere på Kohbergs markedsandel, deres økonomiske situation og derudover deres fuldførte – og planlagte strategier.

Jeg vil starte med at fastslå Kohbergs konkurrencemæssige situation ved hjælp af Euromoniter, og dermed se hvor stor en del af det danske brødmarked Kohberg besidder. Jeg vil derudover finde information omkring deres økonomiske situation igennem infomedia.

Ud fra disse informationer vil jeg analysere konkurrencemæssige situation/position. Jeg vil derudover lave en omverdensanalyse, og analysere mig frem til hvilke forhold der har stor betydning for Kohberg. Jeg vil lave en muligheds- og trusselsmatrice. Her vil jeg lave en udvælgelse af de forskellige tiltag, og dermed vurdere hvad Kohberg skal gøre for at forbedre eller sikre sin konkurrencemæssige position på det danske marked."

Opgaven er skrevet i 2012.

Indhold

Indledning 3
Konkurrencemæssig situation 3
Tendenser blandt forbrugerne 5
Omverdensanalyse 6
Konklusion 9
Litteraturlist 11
Kilder 12
Citathistorie fra Food Culture: Brødpriser på himmelflugt 12
Coop går nye veje med faste lave priser på brød 13

Uddrag

Konkurrencetragtmodellen

Samme produkt:
I den snævre konkurrence har vi de samme produkter. Her er der tale om produkter som er magen til eller lignende produkter, som Kohberg selv producere. Her kan der være tale om rugbrød, som indeholder de samme former for kerner, samme fiberindhold og dermed henvender sig til samme målgruppe.
Et eksempel på det kunne være, at hvis Kohberg lancere et produkt, som ligner en af konkurrenternes produkter. Her er der tale om snæver konkurrence. Her er det op til kundevurdering, mærkepræferencer og pris, som afgør hvilke produkt der går sig på markedet. Derfor er det vigtigt at overveje en produktudvikling, brugerdreven innovation og effektiv produktionsstyring, for at være konkurrencedygtig... Køb adgang for at læse mere

Kohberg | Konkurrenceanalyse

[1]
Bedømmelser
  • 28-11-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    En udemærket opgave!