Case 10.4: Fastfood-markedet i Danmark | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 9
  • 2674
  • PDF

Case 10.4: Fastfood-markedet i Danmark | Afsætning A

Her finder du et eksempel på en opgave om fastfood-markedet i Danmark og den tilhørende interne konkurrencesituation. Der tages udgangspunkt i konkurrencesituationen på markedet, hvor der fokuseres på brancheforhold, konkurrencemæssige positioner, markedsandele, o.l. Herefter fokuseres der på omverdensforholdene sammenholdt med udviklingen på markedet. Opgaven afsluttes med et positioneringskort over fastfoodrestauranterne i Danmark.

Opgavebeskrivelsen stammer fra "Case 10.4: Fastfood-markedet i Danmark" i Afsætning 1 af Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Halberg Madsen, René Mortensen og Birte Ravn Østergaard fra Systime.

Lærers kommentar

Flot opgave. Mindre mangel i opgave 3, hvor der skal kommenteres mere på positioneringskortet.

Indhold

1. Analyser konkurrencesituationen for fastfoodrestauranter i Danmark.
2. Vurder, hvilke forhold i omverden, der har betydning for udviklingen af denne fastfoodkultur i Danmark.
3. Udarbejd et positioneringskort for fastfoodrestauranter i Danmark.

Uddrag

Jeg har først valgt at udarbejde en konkurrencetragtmodel for at finde ud af hvilke produkter fastfoodrestauranterne er i konkurrence med.

I første punkt samme produkt har jeg med udgangspunkt i McDonald's, valgt Burger King, Max Burger og KFC. De 4 tilbyder alle samme produkt, (Burger, friturestegt kylling, pomfritter osv.), og er derfor i snæver konkurrence. I det næste punkt samme produktkategori har jeg valgt pizzeriaer og kebab, sandwichsteder og pølsevogne. De tilbyder alle produkter af samme kategori som de fire overnævnte. Altså produkter til den hurtige sult, der er nemme at tage med på farten. I det sidste punkt samme behov har jeg valgt is, chips, chokolade, slik, sodavand fordi de dækker det samme behov. Altså behovet for noget usundt til at stille sulten, eller behovet for at få noget hurtigt sukker indenbords.

Jeg har valgt ikke at tage det sidste punkt alle produkter med, da jeg ikke finder det relevant i denne analyse. I det sidste punkt skal være alle de produkter man kan bruge sine penge på, udover de tidligere nævnte. Men jeg mener ikke at det er et overvejelseskøb, om man skal købe en burger og en sodavand, eller i stedet købe en busbillet eller en tur i biografen. Er det i stedet tvivlen om man skal købe en bil, en båd eller et sommerhus for sine penge, er det sidste punkt vigtigt, fordi det drejer sig om mange penge. Men i dette tilfælde hvor det drejer sig om 50-60,- dkr, mener jeg som sagt ikke, at det er relevant... Køb adgang for at læse mere

Case 10.4: Fastfood-markedet i Danmark | Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.