IT-sikkerhed
- HHX
- Informatik
- Ingen givet
- 20
- 6274
Projekt: IT-sikkerhed
Indledning
Vi har valgt at skrive om IT – sikkerhed, det vil sige vi har valgt at analysere og udarbejde følgende emner:
E – Handel
Hacking
Kryptering ( privatliv + overvågning )
Computervirus
Vi bliver hver dag påvirket af disse emner både fra fjernsynet, blade, aviser og fra internettet. Vores mål med opgaven vil være at få større forståelse indenfor emnet. Det som vi syntes er det interessante ved IT – sikkerhed er den måde vi kan beskytte os på, mod de forskellige computer-forbrydelser. Vi bliver alle påvirket uanset om vi vil det eller ej!
Problemformulering
Vi vil gerne skrive om alle 4 emner og prøve at finde svar på følgende spørgsmål:
E-handel
E-handel – hvad er det?
Hvilke fordele giver e-handel til virksomheder?
Hvilke fordele giver e-handel til forbrugerne?
Sikkerhed ved e-handel?
E-handel i fremtiden?
Computervirus
Hvornår startede det?
Hvordan virker de?
Er det strafbart?
Hvordan kan man beskytte sin computer?
Virus mail?
Kan alle programmer blive ramt?
Hacking
Hvad er en hacker?
Hvad er en cracker?
Hackere i dag?
Hvordan kan man ”sikre” sig mod hacking?
Hvordan man bliver hacker?
Hackere i fremtiden?
Kryptering
Hvad er kryptering?
Hvem benytter sig af kryptering?
Hvordan får man sine ting krypteret?
Hvad er PKI?
Privatliv
Hvem kontrollere medarbejderne på arbejdspladsen?
Hvordan er loven?
Hvem har tilladelse til at kontrollere?
Hvem vil udnytte privatlivet?
Hvad kan man gøre ved det?
Overvågning
Hvem overvåger hvem?
Hvorfor overvåger vi hinanden?
Hvordan bliver fremtiden indenfor kryptering, privatlivet og overvågning?
Indhold
Indledning 2
Problemformulering 3
E-handel 4
E-handel – hvad er det? 4
Hvorfor e-handel? 4
Hvilke fordele giver e-handel til forbrugerne? 5
Sikkerhed ved e-handel 5
Hvilke betalingsløsninger er der for indkøb, der foretages hjemme fra pc´en? 6
E-handel i fremtiden 6
Computervirus 7
Hvornår startede det? 7
Hvordan virker de? 7
Strafbart at sprede virus? 9
Hvordan kan man beskytte sin computer? 9
Virusmail 9
Kan alle programmer blive ramt? 10
Hacking 10
Hvad er en hacker? 10
Hvad er en cracker? 11
Hackere i dag? 11
Hvordan man kan sikre sig mod hacking? 12
Hvordan bliver man hacker? 12
Hackere i fremtiden? 13
Kryptering 13
Hvad er kryptering? 13
Hvem benytter sig af kryptering? 14
Hvordan får man sine ting krypteret? 14
Hvad er pki? 14
Privatliv 15
Hvem kontrollere medarbejderne på arbejdspladsen? 15
Hvordan er loven? 15
Hvem har tilladelse til at kontrollere? 16
Hvem vil udnytte privatlivet? 16
Hvad kan vi gøre ved det? 16
Overvågning? 17
Hvem overvåger hvem? 17
Hvorfor overvåger vi hinanden? 17
Hvordan bliver fremtiden indenfor krypteringen, privatlivet og overvågningen? 18
Konklusion 19
Kildefortegnelse 20
Uddrag
E-handel
E-handel – hvad er det?
Internettet udvikler sig meget hurtigt, og det er især anvendt til profilering og markedsføring af virksomhederne, og selvfølgelig den egentlige handel på Internettet – elektronisk handel (e-handel).
E-handel er den handel, der via Internettet finder sted mellem køber og sælger af alle, såvel objekter af fysisk karakter og tjenesteydelser. Det kan uddybes i forhold til tre dimensioner:
Teknologianvendelse – en bred vifte af teknologier.
De handlende parter – e-handelsbegrebet dækker handel mellem virksomheder, handel mellem virksomheder og forbrugere samt handel med det offentlige.
Led i handelsprocessen – hele handelsprocessen fra markedsføring over aftaleindgåelse og betaling til efterfølgende service.
E-handel kan etableres under en række forskellige former og på mindst fire forskellige overordnede niveauer, uanset om virksomheden sælger sine produkter direkte til forbrugerne eller til andre virksomheder.
Internet markedsføring
Det første niveau af e-handel er Internet markedsføring, som finder sted, når virksomheden etablerer en hjemmeside. Markedsføring på Internettet sigter mod flere kundehenvendelser i f.eks. butikker, og dermed efterfølgende salg.
Internet postordresalg
Det er det andet niveau af e-handel – etablering af handelssystemer på Internettet, der giver kunden mulighed for at bestille varer, som betales pr. faktura eller efterkrav som ved traditionelt postordresalg.
E-handel
Det tredje niveau af e-handel er det, som normalt forstås ved e-handel, nemlig direkte salg over Internettet, hvor kunden straks gennemfører transaktionen ved kreditkort eller ved handel med virksomheder gennem EDI (Elektronic Data Interchange – en standardiseret metode til e-handel mellem virksomheder).
E-forretning
Dette niveau dækker over, at virksomhederne benytter teknologien til at understøtte virksomhedernes forretningsproces og skaber merværdi for kunden eller reducerer omkostninger i forskellige led i værdikæden... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind