Hansens flødeis | Udfordringer og regnskabsanalyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Studienet.dk.
  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • Ingen givet
  • 27
  • 6706
  • PDF

Synopsis: Hansens flødeis | Udfordringer og regnskabsanalyse

Her finder du en erhvervscase med udgangspunkt i virksomheden Hansens Flødeis.

Erhvervscasen er lavet med udgangspunkt i at finde frem til de udfordringer virksomheden står overfor, samt udarbejdelse af tilhørende handlingsforslag. I opgaven er der primære anvendt datakilder, herunder sekundære datakilder, både interne og eksterne, blandt andet til brug i regnskabsanalysen som giver et indblik i den økonomisk situation.

Der er til udarbejdelsen af denne erhvervscase taget brug af bl.a en regnskabsanalyse, købsadfærdsanalyse, brancheanalyse (Porters Five Forces), konkurrentanalyse, analyse af marketingmix, værdikædeanalyse og omverdensanalyse. Alle analyserne kan findes i de vedlagte bilag!

Følgende kritiske succesfaktorer er anvendt i erhvervscasen:
1) Innovative produkter og produktudvikle.
2) Unikt og kendt brand
3) Omsætning uafhængigt af vejret

Indhold

Metodeafsnit 3
Virksomhedsbeskrivelse 3
KSF: 3
KSF 1 4
KSF 2 6
KSF 3 7
Kildeliste: 10
Bilag 1: De 4 p'er: 12
Bilag 2: Købsadfærdsanalyse: 13
Bilag 3 Brancheanalyse - Porters five forces, konkurrenceform og markedsposition 15
Bilag 4: Regnskabsanalyse: 16
Bilag 5: Konkurrentanalyse 19
Bilag 6 Værdikæde 22
Bilag 7: SWOT Modellen: 24
Bilag 8 Omverdensmodellen: 25
Bilag 9 Strategi 27

Uddrag

Metodeafsnit:
Da vi modtog opgaven fik vi samtidig en masse videoer, som blev tilgængelige for os. Hansen Flødeis har selv produceret disse videoer, hvor de forklarer om virksomheden. Vi har valgt at forholde os kritiske overfor sandhedsværdien i videoerne, da de er skabt af folk, som har et subjektivt syn på sagen. Derfor er det ikke lige så objektivt, som det ville have været, hvis en konsulent havde lavet dem. Man kan tydeligt se subjektiviteten i videoerne ved, at de ikke fortæller om nogle svagheder. Vi har også brugt deres hjemmeside og andre artikler fra bl.a. Euromonitor, hvor vi har fundet de markedsoversigter, som vi har brugt meget i hele brancheanalysen. I vores bilag har vi inddraget både interne og eksterne analyser. Vi har blandt andet lavet en værdikædeanalyse. Værdikæden er meget præget af videoerne fra Hansen Flødeis, hvor de meget konkret fik forklaret, hvordan hele deres proces fungerede.
Vi har også lavet en regnskabsanalyse, som bærer kraftigt præg af, at Hansen Flødeis ikke offentliggør deres omsætning. Derfor er det ikke blevet til en komplet regnskabsanalyse.
De fleste af vores analyser er udarbejdet meget afsætningsøkonomisk, virksomhedsøkonomi delen kan man se i forklaringen af opbygningen af virksomheden og også i regnskaberne. I opbygningen af virksomheden er det specielt lager- og logistik delene, som også indeholder virksomhedsøkonomi i analyserne.

Virksomhedsbeskrivelse:
Mejerivirksomheden blev i 1922 grundlagt af Hans Hansen. Hansen ismejeri var blot en ud af 1200 isfabrikker. Hansen udviklede sig med tiden og endte med at kendt under navnet Frederiksborg is. Selve ideen for kvalitets flødeis var den samme som 1922, dog ændrede tiderne sig. Fabrikkerne blev større samt automatiserede og de oprindelige isfabrikanter faldt drastisk. Hans Hansens barnebarn, Hans Jørgen Eibye, fik i 1997 mulighed for at sælge Frederiksborg-is navnet og kunderne til Nestlé.

Hansens barnebarn ønskede at bruge den oprindelige fremstillingsmetode og viderefører bedstefars opskrifter og metoder. Barnebarnet beholdte derudover det gamle Hornsherrede Mejeri, hvor produktionen af Frederiksborg is fandt sted. Derfor kan du i dag opleve Hansen flødeis.... Læs mere

Hansens flødeis | Udfordringer og regnskabsanalyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.