Hansens Flødeis | Erhvervscase

  • HHX 2. år
  • Erhvervscase
  • Ingen givet
  • 14
  • 3645
  • PDF

Synopsis: Hansens Flødeis | Erhvervscase

Her finder du en erhvervscase med udgangspunkt i virksomheden Hansen Flødeis.

Opgaven er lavet med udgangspunkt i at finde frem til de udfordringer virksomheden står overfor, samt udarbejdelse af tilhørende handlingsforslag. I opgaven er der primære anvendt datakilder, herunder sekundære datakilder, både interne og eksterne, blandt andet til brug i regnskabsanalysen som giver et indblik i den økonomisk situation.

De kritiske succesfaktorer er fundet gennem en brugen af en PEST-analyse, en værdikædeanalyse samt en analyse af konkurrencesituationen i branchen (Porters Five Forces), som tilsammen har dannet rammerne for SWOT-analysen.

Elevens kommentar

Den overordnede konklusionen behøvede ikke have været med

Indhold

Indledning: 2
Regnskabsanalyse: 2
SWOT - Analyse af Hansens Flødeis 4
Kritiske succesfaktorer: 4
Udfordringer: 5
Handlingsforslag: 5
Metodeovervejelser: 6
Konklusion: 7
Litteraturliste: 8
Bilag: 9

Uddrag

Indledning:
I denne erhvervscase arbejder vi med Hansens Flødeis under fagene Afsætningsøkonomi og Virksomhedsøkonomi. Casen består af en kort introduktion af Hansens Flødeis, en regnskabs analyse af Hansens, En SWOT analyse opbygget på grundlag af vores analyser af Hansens(PEST, 5 Forces osv.), derefter har vi fundet KSF, udfordringer samt kommet med nogle handlingsforslag til disse.

Hansens Flødeis er en familieejet produktionsvirksomhed som startede tilbage i år 1922. Virksomhedens kerneprodukter er is og yoghurt. Hansens Flødeis er en anpartsvirksomhed som befinder sig i regnskabsklasse B. Hansens Flødeis er en virksomhed bestående af 20 medarbejdere med kontor samt produktion i fødebyen Jægerspris. Hansens Flødeis benytter sig af bæredygtige fairtrade/certificerede ingredienser til deres is samt fløde fra køer som befinder sig 15 kilometer væk fra fabrikken. På denne måde giver det deres is en god smag og deres stærke gamle brand bliver ligeledes styrket af dette.
Hansens Flødeis fokuserer meget på deres måde at producere deres is på, som ikke har ændret sig siden tidernes morgen.

Kritiske succesfaktorer:
Det der er afgørende for virksomhedens overlevelse er først og fremmest deres bæredygtighed. Dette indebærer udnyttelse af naturlige og miljøvenlige råvarer. Ydermere arbejder Hansens Flødeis på, at skåne miljøet. Derfor har de bl.a. underskrevet en kontrakt med Dong Energy, der indebærer, at produktionen fremover sker ved hjælp af grøn biogas. Derudover sørger Hansens Flødeis for, at overholde samtlige gældende arbejdslove på deres frugt-fabrik i Zambia og derfra hvor de henter råvarerne i Afrika. Bæredygtighed er en vigtig nøgle der bliver sat mere og mere fokus på i omverdenen, og derfor er det vigtigt at virksomheder nu til dags er opmærksomme på det og tager hensyn til det.
Endvidere er en anden af virksomhedens kritiske succesfaktorer, deres gammeldags måde, at producere is på, som er det der kendetegner virksomheden, og som er en afgørende faktor, for brandets overlevelse på markedet. Deres brede udvalg af smagsvarianter er samtidig en vigtig faktor der skaber værdi for kunderne og som er den væsentligste årsag til at kunderne vælger Hansens Is, fordi de netop synes smagen på de forskellige varianter er gode og anderledes... Køb adgang for at læse mere

Hansens Flødeis | Erhvervscase

[5]
Bedømmelser
  • 19-04-2016
    Givet af Studerende på 10. år
    super god opgave, den fortæller og klare rigtig godt
  • 18-09-2016
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Hjalp mig rigtig meget, men ikke helt de samme analyser
  • 06-06-2016
    Givet af Studerende på 10. år
    mega opgave det var en god hjælp
  • 24-05-2016
    God og inspirerende opgave