EUD-projekt om dagligvarer på Internettet - Opstart af virksomhed
- HG 2. år
- Det afsluttende projekt på grundforløbet i EUD, Salg og service D, Informationsteknologi D, Samfundsfag D
- Ingen givet
- 23
- 7009
EUD-projekt om dagligvarer på Internettet - Opstart af virksomhed
Problemformulering
I den seneste tid har vi hørt og læst om en stigende interesse indenfor handel på Internettet. Forbrugerne ønsker i dag billigere produkter samt levering til døren. På baggrund af denne viden er vi i samråd nået frem til ideen om salg og levering af dagligvarer til døren.
Dette koncept har tidligere været afprøvet i år 2000, dog uden held. Men det er nu fem år siden, at ISO i København forsøgte sig med konceptet. Siden da er der sket en stor udvikling indenfor teknologi i den danske samfund; bl.a. er der adgang til Internettet i næsten alle husstande. Dette understøtter vores ide om et dagligvarefirma, der udelukkende bygger på levering af dagligvarer bestilt over Internettet, telefon, post og fax.
I vores projekt vil vi tillige forsøge at belyse alle relevante data indenfor iværksætteri, såsom registrering af virksomheden, lovkrav for opstart af dagligvarevirksomheder, ansattes rettigheder, fradrag for opstart, finansieringsformer, regerings holdning til iværksætteri m.m.
Samfundslære
Hvilke lovmæssige hensyn skal man tage som iværksætter?
Hvad gør de forskellige politiske parter for iværksættere?
Er Danmark et land der understøtter iværksætteri?
Hvilke kvalifikationer skal man have som iværksætter?
Hvilken kommune i Vestsjælland er det billigst at ligge virksomheden i?
IT
Hvilken IT-løsning har vi brug for – pc'er, servere, software, etc.
Hvilke IT-færdigheder skal vores medarbejdere have?
Skal vores medarbejdere evt. på nogle Edb-kurser, ordnings for det.
Regler inden for e-mærke. Hvordan får man det?
Betaling på nettet, hvordan tilmelder man sig, og hvad koster det?
Salg og service
Hvad er virksomhedens idé og koncept?
Hvem er vores målgruppe?
Hvad er vores mål?
Hvilken form for konkurrence er der tale om i vores tilfælde?
Hvilke grundparametre vil vi benytte os af?
Hvilke kontaktparametre vil vi benytte os af?
Øvrige
Hvilke produktkrav er der?
Hvilke styringsværktøjer skal der bruges?
Hvilke økonomiske risici er der?
Indhold
Problemformulering 3
Samfundslære 3
IT 3
Salg og service 3
Øvrige 4
Grundlæggende om DTD 4
Idégrundlag 4
Teamet 4
Salgsmål 4
IT 5
IT-løsning til DTD 5
Navision C5 6
Dataløn 6
Hjemmesiden 7
E-mærke 7
DIBS Internet betaling 8
Salg og service 9
Ide og koncept 9
Målgruppe 9
Mål: 10
Grundparametre 10
Produkt og kvalitet 10
Emballagen: 11
Pris: 11
Sortiment: 12
Service: 12
Beliggenhed: 13
Distribution: 13
Kontaktparametre 14
Reklame: 14
Sales Promotion: 14
PR: 14
Personligt salg: 15
Markedskort for levering af dagligvarer til døren: 15
Fakta: 15
Samfundslære 16
Familieudvikling 18
Hensyn en iværksætter skal tage 18
Arbejdsgiverforening 19
´Ferie-, barsels- og funktionærlovene 19
Forsikringer 20
Krav fra fødevarestyrelsen 20
Næringsbasen 20
Markedsøkonomi 21
Økonomi 21
Organisationsplan 21
Arbejdsdeling mellem afdelinger 22
Moms 22
Momsregnskab 22
Regnskab 23