Den håbløse skole

  • HF 2. år
  • Dansk A
  • 10
  • 6
  • 1443
  • PDF

Dokumentaranalyse: Den håbløse skole

Denne analyserende artikel handler om dokumentarfilmen "Den håbløse skole", som er instrueret af Weijun Chen. Der er en analyse af dokumentarens kameravinkler, fortælleform og brug af fakta- og fiktionskoder. Dokumentaren sammenlignes med artiklen "Blandt forfærdede økonomer" af Aske Munck.

Lærers kommentar

Det har været en fornøjelse at læse din analyserende artikel. Den er for det første rigtig god, fordi den indeholder en grundig analyse af dokumentaren med god brug af faglige begreber. For det andet henviser du korrekt til dokumentaren som belæg for dine synspunkter, og for det tredje er sproget præcist, korrekt og sammenhængende. Dog skal du også huske at henvise til interviewet med Piketty, samt at opsummere de vigtigste pointer i sammenfatningen.

Flot arbejde.

Studienets kommentar

Opbygningen og indledningen lever fint op til kravene for typen analyserende artikel. Dog bør der ikke være metatekst.

Uddrag

Hvem vil ikke have et godt liv? I Kina har de et ordsprog, der lyder: “At lære er det mest ærefulde, man kan i livet”. En god uddannelse er lig med et godt og kvalitetsfyldt liv. Problemet er bare, at ikke alle kan få en god uddannelse. Dokumentaren “Den håbløse skole” afslører et kæmpe problem i Kinas nuværende uddannelsessystem.
I denne opgave vil jeg lave en dybtgående analyse af dokumentaren, samt lave en sammenligning med artiklen “Bland forfærdede økonomer” .

Dokumentaren ”Den håbløse skole” blev udgivet i år 2012 og er instrueret af Weijun Chen.
Genren er non-fiktion og er en ekspositorisk dokumentar, da der bliver afsløret et reelt problem.
Under hele dokumentaren befinder vi os i Kina år 2012, og følger med i hvordan det er at flygte fra fattigdom, når man selv kommer fra de fattigste byer i Kina.

For at give et struktureret overblik over dokumentarens komposition, har jeg gjort brug af aktantmodellen. Senderen er universiteterne, da det er dem, der kan føre til job og uddannelse, altså objektet. Modtageren vil selvfølgelig være de studerende. Hjælperen er familierne, der kan give økonomisk støtte til de studerende, der er subjektet. Modstanderen vil være det, at der er kamp om jobsene og ikke mindst de private universiteter... Køb adgang for at læse mere

Den håbløse skole

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.