SSO om H.C. Andersens eventyr i Dansk

  • STX 3.g
  • Dansk A
  • 12
  • 19
  • 6556
  • PDF

Eventyranalyse: SSO om H.C. Andersens eventyr i Dansk

Få hjælp til en større skriftlig opgave med denne analyse og fortolkning af Hyrdinden og Skorsteensfeieren (1845), Den lykkelige Familie (1848) og Nissen hos Spækhøkeren (1852) alle eventyr af H.C. Andersen.

Eventyrene analyseres med særligt henblik på fortælleteknik, herunder brug af humor. Derudover belyses de i relation til kulturhistoriske strømninger som rationalisme og biedermeier.

Studienets kommentar

Meget flot analyse skrevet i et smukt sprog. Det er dog lidt synd, at eleven inddrager sig selv i konklusionen. Det havde været bedre at reflektere over og samle de mange gode pointer, opgaven er kommet frem til.

Indhold

Indledning
Litterære strømninger 1800 -1870
Analyse og fortolkning af
”Hyrdinden og Skorsteensfeieren”
”Den Lykkelige Familie”
”Nissen hos Spækhøkeren”
Sammenfatning af H.C. Andersens fortællekunst og brug af humor i sine eventyr
Konklusion
Litteraturliste

Uddrag

Indledning

Når man bevæger sig ind i H.C. Andersens eventyrverden er det som at rejse gennem et forunderligt, livsklogt univers fuld af mange forskelligartede figurer, der er blevet levendegjorte; der er skygger, snegle, stoppenåle, snurretoppe, dukker og nisser, som alle appellerer til både børns såvel som voksnes fantasi.
H.C. Andersens enestående skrivetalent og fantasi, som lystigt har udfoldet sig i eventyrenes fortællinger, har gjort disse til hans mest kendte værker, selvom han også forsøgte sig i mange andre kunst- og litteratur genrer. Således drog han i en alder af 14 år til København for at synge, danse og spille teater, men han fandt dog hurtigt ud af, at hans fortrin lå andetsteds, nemlig som forfatter. Han skrev både dramaer og sange – arbejdede endog en tid som journalist for Berlingske Tidende, men det var altså gennem prosaen, dvs. romanerne, rejsebeskrivelserne og ikke mindst eventyrene, at hans talent kom til udfoldelse.
I 1835 udgav han sin første eventyrsamling, ”Eventyr fortalte for Børn”, og i løbet af de efterfølgende 35 år nåede han at skrive 156 eventyr.

H.C. Andersens eventyr henvendte sig i begyndelsen mest til de yngste, men pga. de temaer han berørte i historierne, måden han fortalte dem på og hans brug af humor, fattede voksne snart interesse, og i 1842 holdt han op med at kalde sine eventyr ”fortalte for Børn”, da voksne fik lige så meget ud af dem som børn.
Man kan i øvrigt undre sig over, hvordan det går til, at det meste af 1800-tallets litteratur er svær for os at stille os ind på, mens H.C. Andersen bevarer friskheden i sine udtryk og formår at holde sine eventyr levende helt frem til i dag. Svaret giver han selv: ”Humoren var egentlig saltet i mine eventyr” , hvilket fint beskriver, hvordan han formåede at krydre sin kunst med en tilpas mængde humor, der konserverede hans værker for altid.
Det er hans måde at udtrykke sig på, foruden eventyrenes litterære indpas i samtiden, jeg har valgt at sætte fokus på, og dette på baggrund af en analyse og fortolkning af tre af hans eventyr, der berører disse emner.

Opgaven skal således læses som svar på følgende problemformulering:
”På baggrund af en analyse af H.C. Andersens ”Nissen hos Spækhøkeren” samt ”Hyrdinden og Skorstensfejeren” ønskes en beskrivelse af hans eventyr med særligt henblik på fortælleteknik, herunder brug af humor.
Endelig ønskes eventyrene belyst i relation til kulturhistoriske strømninger som rationalisme og biedermeier.
Du må gerne inddrage andre eventyr i din undersøgelse”

Til besvarelsen har jeg har valgt et tredje eventyr, ”Den lykkelige Familie”, da dette på morsom vis illustrerer biedermeierkulturen.
De tre eventyr er skrevet inden for en periode på 7 år og er fremlagt i kronologisk rækkefølge efter udgivelsesår.
Jeg har valgt at tage mig den frihed at besvare opgaven i en lidt anden rækkefølge en problemformuleringen, da jeg fandt det relevant at indlede med en gennemgang af de litteraturhistoriske strømninger i H.C. Andersens samtid. Dette mente jeg ville øge overskueligheden af 1800-tallets mange, skiftende litterære tendenser, og på den måde gøre det lettere at relatere til de forskellige perioder senere i analyserne af eventyrene. Jeg har altså valgt koble analysen og de litterære strømninger sammen, og derefter afslutte med et kapitel om H.C. Andersens fortælleteknik og brug af humor i eventyrene.
At jeg har valgt netop disse tre eventyr skyldes, at de hver især repræsenterer nogle bestemte strømninger og derfor tilsammen udgør en collage af 1800-tallets mange litterære genrer. Desuden indeholder de, som alle H.C. Andersens eventyr en ikke ringe mængde humor og finurlige udtryk... Køb adgang for at læse mere

SSO om H.C. Andersens eventyr i Dansk

[8]
Bedømmelser
  • 18-12-2013
    Givet af HF-elev på 2. år
    jaaa båbo sige......................................................................................
  • 02-02-2012
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Synes den er meget lærrig, godt skrevet!
  • 21-01-2008
    godt
  • 12-06-2006
    flot