Analyse af reklame i Euroman for Georg Jensen: Oh Land

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 10
  • 6
  • 1728
  • PDF

Reklameanalyse: Analyse af reklame i Euroman for Georg Jensen: Oh Land

Reklameanalyse af en reklame for Georg Jensen fra 2013 fotograferet af Tim Walker. Sangerinden Oh Land står model for Georg Jensen kun iført Dannebrog.

Opgaven indeholder en analyse med henblik på komposition, billedvinkel og synspunkt og aida-modellen. Samtidig er der perspektiveret til et reklamespot for Georg Jensen.

Uddrag

Opgave 5 – reklame analyse samt perspektivering
Reklamen er trykt i magasinet ”Eurowoman” i 2013, og den reklamerer for smykkefirmaet Georg Jensen. Den trykte reklame forstiller et rum med et halv-dækket bord, hvor der rundt om er forskellige personer og genstande, der hver især betyder noget for Danmark.

Komposition
I forgrunden ses der tre personer, der henholdsvis er en krigsveteran, en pige svøbt i Dannebrog og en mand med en krone. I mellemgrunden er der placeret et spisebord, hvorpå der i korte træk står to balletdansere samt en svane. Bag ved bordet er enden på rummet, altså en væg, med to vinduer og flotte gardiner. For at skabe en dybde i billedet er der brugt overlapning. Der er nemlig flere steder i billedet, hvor objekterne i forgrund, mellemgrund og baggrund dækker for dele af andre objekter, og på denne måde får beskueren et indtryk af, at der er et rumligt perspektiv. Hvis der til gengæld arbejdes med fladekomposition, kan det ses, at billedets elementer er placeret omkring billedets horisontale(vandrette) midterakse, og der er altså brugt horisontal dimension i billedet. Billedets elementer er nemlig placeret omkring bordet, som fungerer som en vandret linje igennem billedet... Køb adgang for at læse mere

Analyse af reklame i Euroman for Georg Jensen: Oh Land

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.