Gardners teori i arbejdet som pædagogisk assistent

  • EUD (og HG) 2. år
  • Andet
  • 10
  • 22
  • 5824
  • PDF

Gardners teori i arbejdet som pædagogisk assistent

Opgaven handler om læring/intelligenser og er lavet på pædagogisk assistent uddannelse.

Problemformulering

Hvilke elementer kan højne eller sænke børns læring i alderen 6-10 år ?

• Hvordan kan vi bruge Howard Gardners teori om de mange intelligenser og flow modellen i vores arbejde som Pæd,ass?
• Hvordan kan vi arbejde motiverende i forhold til læring?
• Hvordan kan vi anerkende, motivere og Inkludere børn i deres læring?
• Hvilken rolle har forældrene i forhold til børns læring?

Indhold

Indledning: 3
Problemformulering: 3
Hvordan kan vi bruge Howard Gardners teori om de mange intelligenser og flow modellen i vores arbejde som Pæd.ass? 4
Den ”frie” leg: 8
Hvordan kan vi arbejde motiverende i forhold til læring? . 9
Inklusion/Eksklusion: 11
Motivation: 11
Hvordan kan vi anerkende, motivere og Inkludere børn i deres læring: 12
Børnemiljø: 14
Forældresamarbejde i forhold til børns læring: 17
Konklusion: 18
Forløbbeskrivelse: 19
Begrebsdefinitionsliste: 20
Litteraturliste: 23

Uddrag

Indledning:

Vi har valgt emnet læring i et bredt perspektiv, fordi vi gerne vil blive klogere på hvilke elementer der er relevant for en læringsproces. Læring er et stort område, så derfor har vi valgt at se på flere aspekter som vi synes er vigtige i forhold til hvordan vi som Pæd, ass. kan højne SFO børns læring, og hvilke elementer der kan sænke den. Jo flere metoder vi som pædagogiske assistenter kender til, jo mere rustet er vi til at formidle den viden i praksis. Samt at tilrettelægge aktiviteter til det enkelte barn, så vi derud fra kan sammensætte en optimal læringsproces.

Hvordan kan vi bruge Howard Gardners teori om de mange intelligenser og flow modellen i vores arbejde som Pæd,ass?

Følgende afsnit er inspireret af: Gardner (2007), Hansen (2003) Noter fra undervisning.
Den amerikanske psykologi professor Howard Gardners (1943) teori om de mange intelligenser udviklede sig i 1981, da han mener at vores samfund er i konstant forandring og at vi som mennesker skal kunne begå sig både socialt og fagligt, i en multikulturel verden.
Teorien er et modstykke til mensa's intelligens måling, hvor der udelukkende bliver lagt vægt på en logisk-matematisk intelligens. Gardner har så at sige udvidet kvoten for hvordan og hvornår man lære. Han mener at intelligens ikke kun er en høj IQ, men at vi alle hver især har en medfødt forudsætning for at lærer inden for et eller flere områder. Gardners mange intelligenser har hver især deres retningslinjer. Han mener at menneskets kognitive processer hviler på følelser, opmærksomhed og aktivitet, og at vores udfoldelse og læring sker i et socialt fællesskab med det enkelte menneskes bevidsthed, indre forestillinger og vilje. Det er vigtigt at slå fast at de ”medfødte” intelligenser er under udvikling hele livet men, at de lige så godt kan blive hæmmet alt efter hvordan barnet bliver stimuleret af miljø og omgivelser. Derudover skal man vurdere om udviklingen er relevant i forhold til det samfund og den religion barnet vokser op i... Køb adgang for at læse mere

Gardners teori i arbejdet som pædagogisk assistent

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.