Nature morte: Pommes et raisin af Claude Monet | Formanalyse

  • STX 1.g
  • Billedkunst C
  • 10
  • 3
  • 736
  • PDF

Billedanalyse: Nature morte: Pommes et raisin af Claude Monet | Formanalyse

En formanalyse i billedkunst af Claude Monets billede:

Nature morte: Pommes et raisin.

Med opgaven finder du overvejelser om billedets komposition, lys, farver og impressionistiske træk.

Elevens kommentar

Jeg ville forklare, hver gang jeg brugte et fagudtryk.

Uddrag

I 1879 malede Claude Monet dette billede, der måler 65 x 81,5 cm, og det er med olie på lærred. (Huile sur toile). Ved første øjekast ser med tydeligt det impressionistiske i billedet, da vi har et billede, der ikke viser det store motiv, men viser et billede af hverdagens kost stående på et bord.
Vi ser et dynamisk billede med et forskudt fokuspunkt, og vi ser en diagonalkomposition, fordi vores øjne følger bordet skrå linjer. Vi har altså nogle blikførende linjer mod fokuspunktet, og linjeperspektivet er tydeligt. Bordet er brugt til at skabe rum og noget tredimensionelt. Dybde.
Hvis man ser på denne kompostion, som en retningslinje, kan man tydeligt se Monets billede i denne, hvis man vendte linjerne om, så de gik fre nederste højre hjørne til øverste oppe.
En anden komposition vi også kan se, er en trekantskomposition. Dette hænger sammen med, hvis vi finder det gyldne snit, hvor der i dette tilfælde kan findes flere. Et ved de store æble, og et ved de mindre æbler, og et ved kurven. Det gyldne snits findes i forholdet 5:8 på en af siderne, og passer meget godt med punkterne. Tre punkter skaber som sagt en trekantskomposition, der er med til at styrke det dynamiske.
Selvom billedet analytisk er dynamisk, virker det for øjet meget statisk og roligt. Vi har kun... Køb adgang for at læse mere

Nature morte: Pommes et raisin af Claude Monet | Formanalyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.