Essay om "Kun hvis jeg får 12, er jeg god nok"

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 10
  • 4
  • 1432
  • PDF

Essay om "Kun hvis jeg får 12, er jeg god nok"

Her ses et essay om 12-tals pigerne. Essayet tager udgangspunkt i debatindlægget "Kun hvis jeg får 12, er jeg god nok", der er skrevet af Anna Torp-Pedersen og udgivet på Informations hjemmeside d. 5. juli 2014.

Essayet inddrager desuden artiklerne "Karakterer er for de dovne og umotiverede" af Theis Ehler Molin, "Karakterer giver dårligere studerende" af Miriam Brems og "12-tals piger knækker på universitetet" af Ditte Tejlmand.

Lærers kommentar

10-12
Formalia:
- Husk henvisninger til artiklerne undervejs i essayet, ikke kun i kildelisten
Sprog:
- Øv nutidsendelserne på udsagnsordene
Indhold:
- Meget fin indledning
- Husk at præsentere Miriam Brems og din anden artikel. Hvornår og hvor er den skrevet mm?
- Meget fin diskussion
- Din afslutning må gerne indeholde nogle retoriske spørgsmål, der breder perspektivet ud: hvordan ville samfundet se ud, hvis vi stoppede med at stræbe efter at blive dygtige mm.?

Uddrag

12-tals pigerne
12 tals pigerne. Vi kender dem alle. Der er altid den éne pige i klassen, som altid sidder forrest, altid laver sine lektier, aflevere alle sine afleveringer, altid har hånden oppe og som altid får 12. Disse piger findes landet rundt. Pigerne presser sig selv til det yderste, for hvis de ikke får det vante 12 tal, må det betyde at de kunne have ydet mere, og derfor ikke er gode nok. Dette er en af de væsentligste problemstillinger, som gør at piger i en meget ung alder lider af stress og præstationsangst. Men spiller samfundet ikke også en rolle i denne problemstilling? Samfundet presser unge til at få gode karakter, med de stramme adgangskrav på uddannelser. Disse adgangskrav har kæmpe indflydelse og spiller en væsentlig rolle i 12 tals pigernes adfærd. Kravene presser pigerne til at få det høje gennemsnit, som uddannelsen kræver. Fx kræver det et gennemsnit på hele 12,3 for at komme ind på Københavns International Businesschool. Dette medfølger, at pigerne mindst skal have 12 i alle fag, ellers mislykkedes deres fremtidsplaner. For dét 12 tal er ikke kun afgørende for deres humør, men også deres selvtillid og fremtid. Men spørgsmålet lyder – er dette samfundets, skolernes, lærernes, forældrenes eller pigernes egen skyld? Og hvilken betydning har denne enorme stress, bekymring og præstationsangst egentligt for pigerne?
”Kun hvis jeg får 12 er jeg god nok” er en artikel fra 2014, skrevet af Anna Torp-Pedersen, som er en gymnasieelev og en af 12 tals pigerne. Anna Torp-Pedersen beskriver her med sine egne ord, de tanker, følelser, konsekvenser og krav det kræver for at være en 12 tals pige. I artiklen fortæller hun hvordan hun adskiller sig fra andre unge piger. Andre unge piger på hendes alder, drømmer om sko og tasker, hvorimod Anna Torp drømmer om fejlfrie opgaver og 12 taller. Hun beskriver hverdagen som et maraton, et maraton uden evnen til at sætte grænser. Uden denne evne til at sætte grænser for sig selv, mister man glæden og... Køb adgang for at læse mere

Essay om "Kun hvis jeg får 12, er jeg god nok"

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.