I denne study guide kan du få hjælp til at analysere Chimamanda Ngozi Adichies "Commencement Address" på Wellesley College, som har været brugt til en digital skriftlig eksamen i Engelsk A på STX den 25. maj 2016. Udover analysehjælpen kan du finde et summary af teksten, samt idéer til diskussion og perspektivering.
Eksamensspørgsmål
Write an analytical essay (900-1200 words) in which you analyse and comment on Chimamanda Ngozi Adichie's commencement address at Wellesley College.
Part of your essay must focus on how the speaker engages her audience and on the themes of the speech.
Præsentation af teksten
Titel: Commencement Address at Wellesley College (2015)
Afsender: Chimamanda Ngozi Adichie
Genre: Tale
Chimamanda Ngozi Adichie er en nigeriansk forfatter, som er bosat i USA. Hun har fået adskillige litterære priser for sit arbejde og er desuden forkæmper for kvinderettigheder og fortaler for større anerkendelse af afrikansk kultur og kunst.
Denne tale blev holdt ved translokationen på Wellesley College i Massachusetts, USA, som er en videregående skole udelukkende for kvinder.
Du kan se talen her.
Mere hjælp
Har du brug for yderligere hjælp, kan du læse Studienets vejledning til at skrive analytical essays:
Vejledning til analytical essay
Få hjælp til at skrive et analytical essay i Engelsk med Studienets trin-for-trin vejledning. Vejledningen kan både bruges til opgaver inden for fiction og non-fiction.
Uddrag
Nedenfor kan du læse et kort uddrag fra vores study guide til teksten:
Direct address
As the text is a speech delivered to a live audience, direct address is constantly used: “Hello class of 2015. Congratulations! And thank you for that wonderful welcome. And thank you President Bottomly for that wonderful introduction” (ll. 1-5). In the beginning, the speaker uses direct address as a formal way of introducing herself politely and thanking her hosts.
Later in the speech, direct address is used to call the audience to action: “…I urge you to try and create the world you want to live in” (ll. 198-199). Adichie wants to encourage the graduates to dare to take risks in life and to inspire them in how they shape their future. Multiple similar examples strengthen the ethos created by this type of address.
Another instance is: “Please do not twist yourself into shapes to please. Don’t do it” (ll. 295- 296). The speaker warns the audience against pretending to be something they’re not or hiding their identity and beliefs. The address functions as a caution and suggests the speaker’s genuine concern for the audience.