Eksamensprojekt om Atari Breakout | Programmering C

  • HTX 2. år
  • Programmering C
  • 12
  • 23
  • 5530
  • PDF

Eksamensprojekt om Atari Breakout | Programmering C

Journal over et eksamensprojektet i Programmering C om computerspillet Atari Breakout.

Eleven har lavet sin egen udgave af spillet Atari Breakout.

Journalen indeholder en dokumentation over programmeringen af spillet Atari Breakout. Der bliver redegjort for hvordan forskellige valg er blevet foretaget og der bliver beskrevet hvordan spillet er bygget op. Til sidst er der et afsnit hvor spillet bliver testet.

Problemformulering
Mit valgte tema er computerspil. Til dette projekt vil jeg lavet et spil, der er baseret på det klassiske Atari Breakout. Til dette skal jeg finde ud af, hvordan spillet i hovedtræk fungerer, så jeg selv kan lave spillet. Jeg skal finde ud af, hvordan jeg kan simulere en bold, som bliver sendt rundt i en bane. Til dette skal jeg se på noget med vinkler. Jeg skal også finde ud af at simulere brikker, der forsvinder med kollision af bolden. Formålet med projektet er, at jeg koder mig frem til at spilbart spil.

Lærers kommentar

At jeg havde programmeret et godt spil. Jeg havde forklaret detaljeret, hvordan de forskellige funktioner var opbygget. Flowchartet i journalen godt være bedre.

Elevens kommentar

Flowchartet skulle være mere overskueligt.

Indhold

Indledning 1
Problemformulering 1
Funktionsbeskrivelse og abstract 2
Dokumentation af selve programmet 2
Overordnet 2
Brikker 4
Banebyggeren 4
Bolden 5
Pladen 6
Kollisioner 6
Kollision mellem plade og bold 7
Kollision mellem bold og brik 7
Power-ups 8
Test af programmet 9
Testkodning 9
Selve testningen 10
Konklusion 10
Bilag 10

Uddrag

Indledning
Denne journal handler om mit eksamensprojekt i Programmering C. Teamet for mit projekt er computerspil. Jeg har derfor valgt at lave en udgave af det klassiske spil, Atari Breakout. Ved at læse denne journal får du en indsigt i, hvordan spillet er opbygget, og hvad tankerne bag de forskellige elementer i spillet er.

Funktionsbeskrivelse og abstract
Startskærmen kan ses på billedet til højre. Skærmstørrelsen for spillet er 800x600 pixels. Til spillet er der en menulinje øverst, som er 40 pixels bred. Den oplyser det level, som du er i, dine point og dine liv. Der er desuden en restart-knap, hvis man har brug for at starte forfra. Det er også et spørgsmålstegn, du kan trykke på, hvis du vil have at vide, hvordan man spiller spillet.

Til at styre spillet bruger man blot tre taster. A-tasten for at dreje til venstre, D-tasten for at dreje til højre og mellemrumstasten for resten. Oven i dette er der flere andre taster, som har funktioner, der er ment til at teste spillet. Jeg har valgt at lade nogle af test-funktionerne blive, så de kan fungere som en slags snydekoder.

Spillet går ud på, at du har en bold, som du sender rundt ved hjælp af en plade, som kun kan bevæge sig til højre og venstre. Du må få bolden til at ramme alle kanterne undtaget den nederste kant. Hvis den rammer den nederste kant, har du mistet et liv. Hvis du ikke har flere liv, har du tabt spillet. Det gælder om at få bolden til at kollidere med brikkerne i spillet, så de forsvinder. Når der ... Køb adgang for at læse mere

Eksamensprojekt om Atari Breakout | Programmering C

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.