Diskuterende artikel om ungdomsuddannelser og stress

  • HF 2. år
  • Dansk A
  • 10
  • 3
  • 1533
  • PDF

Diskuterende artikel om ungdomsuddannelser og stress

Denne opgave er en diskuterende artikel om ungdomsuddannelser og stress, som tager udgangspunkt i artiklerne "Gymnasieelev: Min generation har angst" af Olivia Dam Junget og "Forskellen på fagligt og socialt pres" af Gitte Meyer. Opgaven stammer fra Forsøgssæt 2 til eksamen i Dansk A på HF med netadgang fra oktober 2014.

Lærers kommentar

Den er næsten perfekt! Med en indledning til EMNET (ikke til teksterne) ville denne artikel højst sandsynligt trække et 12-tal i en eksamenssituation pga. GOD, SOLID METODE + FAGLIGT KORREKTE/VELDOKUMENTEREDE IAGTTAGELSER, GODT SKRIFTSPROG (helt ned i kommateringen :), GODT OVERBLIK + STRUKTUR, Læsevenligt sprog!

Du må GERNE i diskussionen fremstå med en holdning – din holdning må GERNE være mere synlig, her behøver du IKKE holde dig tilbage; omvendt er dit diskussionsniveau MEGET lødigt og troværdigt!

Uddrag

Artiklen ”Min generation har angst” er udgivet i Politikken den 24. november 2013 af gymnasieeleven Olivia Dam Junge. Junges' artikel har et kæmpe fokus på nutidens pressede unge. Hun mener kort og præcist at: ”Nutidens unge lever i frygt for ikke at blive accepteret af samfundet og være en del af det gode samfund.” (s:1 l: 11-12). Dette er netop hovedpåstanden i artiklen, nemlig at nutidens unge er pressede. Det er de blandet andet på grund af alle de muligheder og valg, der skal træffes, som kommer til at påvirke deres fremtid gevaldigt: ”Vi bliver bombarderet med muligheder og valg, der skal træffes.” (s: 1 l:18). Dernæst mener hun, at det hele tiden handler om at komme med nye, effektive ideer og se smart og toptunet ud – og at være konstant under opdatering, for at undgå at misse det nyeste nye:“ (…) – det går simpelthen ikke at gå ned på udstyr; så kan man jo risikere ikke at blive lukket ind i teselskabet.” (s:1 l:14-15).
Eftersom Junge selv er en gymnasieelev, der går på Sankt Annæ Gymnasium, prøver hun at påvirke sine medstuderende i samfundet.

Angsten for ikke at være god
Gennem hele artiklen, er der en præget brug af den subjektive stil og tone. O.D.J har en udbredt brug af personlige oplevelser samt erfaring, hvor hun primært benytter de personlige stedord som jeg, dig, vi og os: ”Vi har præsentationsangst (…)” (s:1 l:4-5). Dette intensiverer identifikationen hos læseren, da det er med til at forstærke læserens følelsesmæssige engagement. Derudover appellerer Junge til patos, idet hun benytter sig af et følelsesladet sprog, der primært taler til læserens følelser og ikke til fornuften: ”Jeg har angst. Angst i flere lag, og det stresser mig.” (s:1 l: 28-29)... Køb adgang for at læse mere

Diskuterende artikel om ungdomsuddannelser og stress

[4]
Bedømmelser
  • 24-05-2016
    Givet af Studerende på 10. år
    Det var dejligt og komme ind og få hjælp til at skrive min eksame
  • 23-10-2016
    den er god og jeg få meget ud af den.
  • 20-11-2016
    God inspiration, og meget velskrevet.
  • 15-03-2016
    cccccccccccccccccccccccccccccc fffff f