DHO om religionskritik hos Nietzsche og Pontoppidan

  • STX 1.g
  • DHO (Dansk A, Historie A)
  • 12
  • 11
  • 2630
  • PDF

DHO om religionskritik hos Nietzsche og Pontoppidan

Denne DHO handler om Nietzsches kritik af religion, og hvordan denne tankegang kan genfindes i Henrik Pontoppidans roman Lykke-Per.

I opgaven redegøres for Nietzsche tankegang i gennem analyse af flere af hans værker. Derudover analyseres Henrik Pontoppidans Lykke-Per med henblik på at sammenligne Nietzsches og Pontoppidans kritiske tilgang til religion og systemer i samfundet.

Problemformulering
Hvad fik Nietzsche til at sætte spørgsmålstegn ved religion, og hvordan ses denne kritik i det litterære billede i et ellers religionsdomineret samfund?

Indhold

1. Indledning med problemformulering
2. Nietzsches tanker (redegørelsen)
3. Pontoppidans 'Lykke-Per' og Nietzsche (analyse)
4. Nietzsche og moderniteten (vurdering og perspektivering)
5. Konklusion
6. Litteraturliste

Uddrag

Indledning:
Det moderne gennembrud var en af de mest betydningsfulde litterære perioder i den danske historie. Autoriteten, religionen, kulturen og litteraturen blev sat til debat, og moderniteten blev en inkarneret del af samfundet og har hjulpet med til at skabe samfundet, som vi kender det i dag. Store tænkere brød deres hoveder med de problemstillinger, der lå i det fattige arbejder-samfund, klasseskel, den menneskelige eksistens, og menneskets generelle rolle i universet. Dette skete i forlængelse af Darwins evolutionsteoris skabelse, Georg Brandes opfordring til en genopfriskning af og en skrappere realitetssans i litteraturen og socialismens opstand. Det moderne gennembrud emmede af oprør og forandring. En af disse systemkritikere var den tyske filosof Friedrich Wilhelm Nietzsche. Han var kendt for talrige udgivelser såsom 'Således talte Zarathustra', 'Den lykkelige videnskab' og 'Viljen til Magt - Forsøg på en omvurdering af alle værdier', som alle behandlede modernistiske forhold som menneskets forhold til sig selv, til andre mennesker og til Gud.
Indledningsvist vil jeg redegøre for Nietzsche og hans tankegang ved hjælp af uddrag af Nietzsches egne tekster; Den lykkelige videnskab – det afsindige menneske og Viljen til magt – forsøg på omvurdering af alle værdier. Jeg vil derefter forsøge at pege på sammenligninger mellem en religions- og systemkritisk tankegang som Nietzsches og Henrik Pontoppidans roman 'Lykke-Per' ved en dansk litterær analyse af uddrag af førnævnte værk.

Nietzsches tanker:
Nietzsche havde en bekymring om, grundet det både kulturelle og teknologiske fremskridt, at vi i det vestlige samfund havde underskrevet de kristne værdiers falliterklæring, og på den måde havde vi været skyld i 'Guds død'. Dette beskriver han i Det Afsindige Menneske med en skør mand, der tænder en lampe midt på formiddagen, og stormer ud på markedspladsen med udråbet: ”Jeg søger Gud! Jeg søger Gud!” . Da der er en større forsamling, af dem der ikke tror på Gud, samlet på markedspladsen, bliver den skøre mand hånt og leet ad. Det afsindige menneske fortsætter derefter med at spørge: ”Hvor er Gud ?” hvortil han svarer på sit eget spørgsmål, at Gud er død, og at ...

---

Pontoppidans 'Lykke-Per':
Pontoppidan udgav i 1898 sit hovedværk 'Lykke-Per' som er en klassisk udviklingsroman . 'Lykke-Per' blev originalt udgivet i otte forskellige bind med hver sin selvstændige titel.
'Lykke-Per' handler om en mand ved navn Peter Andreas Sidenius, som selv kalder sig ved navnet Per. Han kommer fra en streng præstefamilie som igennem hans opvækst har påduttet ham gamle traditionelle værdier, kristen tro og skik. Per er, grundet sin foragt for sine rødder, taget ud på en dannelsesrejse for at bryde med de kristne værdier, eller 'den kristne slavementalitet' han voksede op med. Teksten fortælles af en tredjeperson fortæller med et indre syn på tekstens hovedperson, Per. Per bevæger sig i dette uddrag af romanen på en klippevandring op gennem Alperne med hans kæreste Jakobe. På denne tur gennemgår Per en personlig udvikling, der får ham til at ændre syn på tilværelsen. Min påstand er at Per flere gange i teksten optræder som beskrivelsen af Nietzsches overmenneske, hvilket kan indikere en form for 'Nietzsche' inspiration hos... Køb adgang for at læse mere

DHO om religionskritik hos Nietzsche og Pontoppidan

[1]
Bedømmelser
  • 29-09-2015
    Bliver blæst omkuld af gode formuleringer og forståelse for fagtermer! Utrolig præcis og god DHO. Fremragende redegørelse for Nietzsche og hans centrale begreber!