Den eksistentielle fortælling - "Det skjulte" af Christina Hesselholdt

  • STX 2.g
  • Dansk A
  • 12
  • 4
  • 1228
  • PDF

Romananalyse: Den eksistentielle fortælling - "Det skjulte" af Christina Hesselholdt

Opgaven giver en redegørelse for begrebet "Den eksistentielle fortælling" ifølge Svend Åge Madsen og begrebet "skumhed" som Sandro Veronesi forklarer det. Undervejs gives en analyse og fortolkning af romanen "Det Skjulte" af Christina Hesselholdt som eksempel på den eksistentielle fortælling.

Uddrag

Det var den danske forfatter Svend Åge Madsen der indførte begrebet den eksistentielle fortælling. Det er et begreb der mest bliver brugt i den danske litteratur, men som i realiteten dukker op i mange forskellige tekster fra udenlandske forfattere. Svend Åge Madsen mener at den eksistentielle fortælling er en specielt dansk genre som er en blanding af den danske forfatter H.C. Andersens fortælleglæde og teologen og filosoffen Søren Kierkegaards eksistentialisme.

Når man skriver en eksistentialistisk fortælling er det karakteristiske, i forhold til f. eks. realistiske fortællinger, at man ikke bygger sin fortælling på at gengive forhold fra verden omkring sig. Den eksistentielle fortællings opgave er ikke at beskrive, men at fortælle. Svend Åge Madsen udtaler bl.a.: ”Der findes måske nok en verden – men vi er afskåret fra et direkte kendskab til den. … I mange henseender kender vi kun den verden som vi fortæller hinanden.” Med disse ord bliver denne fortællergenres karakteristika beskrevet. I den eksistentielle fortælling er det den enkeltes subjektive ...

---

Skrivestilen i ”Det skjulte” er meget speciel og karakteristisk ved at den, på samme måde som vi ser i film og på tv, ”klipper” fra scene til scene, og man på den måde oplever handlingsforløbet som en masse små intense øjeblikke. Selvom forståelsen ikke går tabt kan det nemt føles usammenhængende da man som læser, ligesom personerne i romanen, ikke når at forarbejde oplevelserne, men bare springer videre til den næste. Der ligger i denne skrivestil en umiddelbar lighed til begrebet skumhed. Bogen er skrevet som en masse små ”cool øjeblikke”.

Marlon er på mange måder en slags personificering af skumhed. I ham ligger al den rastløshed som Veronesi omtaler, den manglende billeddannende evne som Svend Åge Madsen omtaler, den søgen efter uendelighed og ønsket om at forsvinde i noget uden for en selv som Emborg og Sørensen omtaler, og evnen til at gå fra oplevelse til oplevelse uden at tænke over oplevelserne, uden at gøre dem til erfaringer, som hele... Køb adgang for at læse mere

Den eksistentielle fortælling - "Det skjulte" af Christina Hesselholdt

[3]
Bedømmelser
  • 19-11-2013
    Givet af 3.g'er på STX
    kafjieojcqiohjdoiwjdoisajdiowjhdoiewhjoidsjdoiqjfewfweqdweqf
  • 05-05-2013
    df sdfsd fsdf sfsd fsdf sd fsdfsfsd fsd ff sdf sdf
  • 17-03-2014
    Fint, hjalp mig godt på vej.