Delopgave A: EU og Arbejdskraftens fri bevægelighed | Samfundsfag A

  • STX 3.g
  • Samfundsfag A
  • 12
  • 6
  • 2497
  • PDF

Delopgave A: EU og Arbejdskraftens fri bevægelighed | Samfundsfag A

Besvarelse af delopgave A fra eksamenssættet "Den globale verden" i samfundsfag A fra juni 2012. Delopgave A handler om EU og arbejdskraftens fri bevægelighed.

Opgaveformuleringen lød:
A2. Sammenlign de syn på konsekvenserne af EU's indre marked, som kommer til udtryk i Bilag A1, A2 og A3.
A3. Skriv et notat, der sætter Anders Samuelsen i stand til at argumentere for en liberalisering af arbejdskraftens bevægelighed på globalt plan.

Studienets kommentar

En god besvarelse af delopgaven. Det fungerer specielt godt, at de forskellige bilag i delopgave A2 bliver sammenlignet ift. om de er positive eller negative overfor konsekvenserne af det indre marked. Det er måske ikke nødvendigt at bruge integrationsteorier til sidst i opgaven, men det fungerer udmærket som en form for perspektivering af argumenterne i bilagene. A3 er også en fin besvarelse.

Uddrag

Bilag A1, ”Europas indre marked driver dansk eksport”, er skrevet af Kristoffer Wardt og Henrik S. Ras-mussen i DI Indsigt, som er dansk industris nyhedsbrev om erhvervspolitiske problemstillinger. I bila-get bliver der redegjort for, hvordan det indre marked driver Danmark. Det gør det ved, at Danmark i høj grad lever af eksport, og den frie bevægelighed er med til at gøre dette nemmere. Konsekvenserne af det indre marked er øget integration, konkurrence og øget produktivitet. Desuden siger Kristoffer Wardt og Henrik S. Rasmussen, at den frie bevægelighed har gjort, at Danmark har tjent 13 mia. kr. mere, end hvad vi ville have gjort. Men integrationen i EU af aftagende, fordi landene laver særregler, som begrænser det indre marked... Køb adgang for at læse mere

Delopgave A: EU og Arbejdskraftens fri bevægelighed | Samfundsfag A

[13]
Bedømmelser
  • 22-02-2015
    Givet af 3.g'er på STX
    Denne opgave lever ikke op til det givne 12-tal, desværre. Især første opgave er mangelfuld, og bevæger sig stort set ikke over det redegørende niveau. Herudover anvendes der ingen form for viden om forskellige opfattelser af globalisering, som er et krav i opgaven.
  • 01-02-2016
    Opgaven kommer godt omkring emnet. Notatet hjalp mig mest. Ingen mangler som sådan, men mener ikke at "redegørelsen" af de teksterne burde have været med, men istedet burde opgaven være gået direkte til sammenligning
  • 05-04-2016
    Super god inspiration! ;)
  • 05-03-2015
    Givet af 3.g'er på STX
    tigtig god som inspo. whuh.