Dans og ernæring

  • STX 3.g
  • Idræt B
  • 10
  • 5
  • 1949
  • PDF

Dans og ernæring

Her kan du se en aflevering lavet i Idræt B, som omhandler professionelle idrætsudøveres kost i forhold til fedt, kulhydrater og protein. I dette tilfælde er der taget udgangspunkt i en professionel danser.

Lærers kommentar

Der mangler en konklusion.

Uddrag

I denne opgave arbejder jeg med en professionel danser, som har et højt aktivitetsniveau gennem hele ugen. Hun træner, hvad der svarer til 15 timer om ugen, hvor hun forbruger 3000 kJ per time. Dette betyder, at hun gennem en uges træning forbruger ca.45.000 kJ . Som professionel danser spiller kosten en væsentlig rolle for præstationen. Det er altså vigtigt at følge nogle bestemte kostråd, for at opnå den idealle dansekrop og for at have energi nok til at kunne træne 6-8 gange om ugen. Det er vigtigt at have en ideal dansekrop som professionel danser, for at kunne udføre hårde og svære dansetrin. Dette kræver, at der er tilstrækkelig med energigivende substrater i kroppen på danseren. I vores case træner danseren i gennemsnit 2 timer per træning 1-2 gange om dagen. Selvom der højst sandsynligt ikke er tale om meget styrketræning, bruger danseren stadig musklerne under træningen og forbrændingen består derfor primært af kulhydrat og fedt. Man kunne forestille sig, at en del af træningen består af at lære nye trin og arbejdet vil her være lettere, end når koreografien skal øves. Det er primært fedt, der forbrændes ved de lette træninger. Desto højere intensitet danseren arbejder med, jo mere kulhydrat bliver forbrændt.

Uden en ordentlig kost og motion, vil en danser ikke nå langt med karrieren som professionel. Som professionel idrætsudøver er det vigtigt, at kosten er bygget op omkring alle de essentielle næringsstoffer i de rette mængder. Groft sagt har kvindelige dansere brug for 45 til 50 kalorier per kg legemsvægt per dag. Danseren vejer i dette tilfælde 56 kg og har derfor ca. brug for 2520-2800 kalorier per dag. Som professionel danser træner man hver dag, nogle gange flere gange om dagen og har derfor brug for fyldte glykogendepoter. Ved en normal kost, hvor kulhydrater fylder 40-50 procent af den samlede energiindtagelse, kan der gå op til... Køb adgang for at læse mere

Dans og ernæring

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.