Case nr. 7 (Toolbox) | Irma på det blå ocean | Afsætning A

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 12
  • 10
  • 4753
  • PDF

Case nr. 7 (Toolbox) | Irma på det blå ocean | Afsætning A

Her finder du en opgave der besvarer case nr. 7 "Irma på det blå ocean" fra bogen Toolbox fra Systime af Birte Ravn Østergaard.

Opgaven starter ud med et nærmere kig på konkurrencesituationen på dagligvaremarkedet, hvor der inddrages teori omkring skydeskivemodellen, de konkurrencemæssige positioner og en brancheanalyse. Hernæst findes en analyse af virksomhedens parametermix samt en diskussion af hvorvidt Irma følger Blue Ocean strategien. Opgaven afsluttes med analysen af en udvalgt problemstilling, hvor der i denne opgave er lagt fokus på virksomhedens vækststrategier.

Lærers kommentar

En rigtig god aflevering du har lavet. Meget fine og dybdegående analyser men god anvendelse af fagbegreber og catematerialet

Indhold

1. Analyser konkurrencesitationen på dagligvaremarkedet.
2. Analyser Irmas marketingmix. Inddrag information fra www.irma.dk.
3. Diskuter hvorvidt Irma følger Blue Ocean-strategien.
4. Udvælg og beskriv kort en problematik (positiv eller negativ) i relation til Irma. Analyser problematikken ved hjælp af udvalgte teorier og modeller.

Uddrag

2. Analyser Irmas marketingmix. Inddrag information fra www.irma.dk.
I marketingmixet indgår de fire p'er: produkt, pris, place (distribution) og promotion. Det er vigtigt for Irma at der er en koordinering mellem de fire p'er, da et koordineret marketingmix udgår virksomhedens tilbud til målgruppen og er en samlet parameteranvendelse. Derfor er det vigtigt at have analyseret sit marketingmix grundigt, så man har styr på hvad man kan tilbyde til den målgruppe man ønsker. Marketingmixet skal afspejle hvilken konkurrencemæssig position virksomheden har og hvilken konkurrencestrategi virksomheden benytter.

Produkt
Jeg vil starte med at komme ind på produkt. Da Irma er et supermarked, tilbyder de rigtig mange forskellige dagligvarer, hvilket gør det svært at analysere, da deres sortiment er bredt og dækker forskellige behov.

Irma befinder sig på konsumentmarkedet, da de sælger dagligvarer, og er en detailhandel. Deres salg af varer henvender sig direkte til kunderne og ikke igennem et mellemled. Irma har et meget bredt sortiment, som de fleste andre dagligvarekæder også har. Irmas sortiment differentierer sig fra de andre ved at have flest økologiske varer på hylderne. Salget af økologiske varer ligger på 22% for Irma. På deres hjemmeside, kan man se at deres sortiment er delt op i 15 produktlinjer, blandt andet: frugt og grønt, kød of fjerkræ, mejeri, kaffe og nem mad. Under hver produktlinje er der mange forskellige varianter, hvilket betyder at Irma har et dybt sortiment, det er samtidig også bredt da de har mange produktlinjer. Deres sortiment består både af komplimentære og substituerende produkter.

Irma har valgt at brande sig som et kvalitetsbevidst supermarked via produktbranding, for at skabe en symbolsk merværdi, i form af kvalitetsprodukter og fokus på økologi. Dette skal gøre at kunder er villige til at betale mere for Irmas produkter. Dette har vi også set en stigende tendens til at de vil, ifølge Irmas direktør er forbrugere blevet mere polarisede og kvalitetssupermarkedet Ima, oplever vækst... Køb adgang for at læse mere

Case nr. 7 (Toolbox) | Irma på det blå ocean | Afsætning A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Case nr. 7 (Toolbox) | Irma på det blå ocean | Afsætning A.