Case 5.2: Montana Møbler | Afsætning 1

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 11
  • 3704
  • PDF

Virksomhedsanalyse: Case 5.2: Montana Møbler | Afsætning 1

Analyse af virksomheden Montana, som hovedsageligt beskæftiger sig med produktion og salg af de berømte Montana reoler. Det er en besvarelse af Case 5.2: Montana fra bogen "Afsætning 1" af Michael Bregendahl, Morten Haase, Jan Halberg Madsen, René Mortensen og Birte Ravn Østergaard.

Opgaven er skrevet i 2016.

Indhold

Udarbejd en værdikædeanalyse for Montana.
Analyser virksomhedens kernekompetence.
Omverdensanalyse
Udarbejd en SWOT-opstilling for Montana.
Vurder Montanas konkurrencestrategi/Vurder Montanas generiske strategi.
Vurder Montanas vækststrategier.

Uddrag

Montana Møbler A/S:

Jeg vil gerne analysere på Montana møbler, se hvorfor de har klaret sig som de har, ved at udarbejde en SWOT og dertil se på hvilke generiske strategi og vækststrategi Montana benytter. Samt at finde deres kernekompetence. For at kunne finde ud af hvad Montanas kernekompetence er, udarbejder jeg en værdikædeanalyse, denne analyse indgår også som en del af analysearbejdede for at udarbejde SWOT'ens interne forhold. For at finde de eksterne forhold i SWOT'en laver jeg en omverdens model. Min SWOT skal hjælpe mig til at belyse hvilke områder de er stærke i og hvilke de er mindre stærke i samt hvordan deres muligheder og trusler er. Jeg vil også bruge kernekompetencen til at finde ud af hvorfor lige præcis Montana har klaret den. Og så vil jeg kigge på Montanas strategier for at finde ud af hvilke markedsførings strategier de vægter, igen for at finde ud af hvorfor lige de har slået igennem, og om de er bevidste om hvad deres brand står for, og om de kan finde ud af at udfører markedsføring der sætter deres brand i den status som de ønsker.

1. Udarbejd en værdikædeanalyse for Montana
Jeg har valgt at tage udgangspunkt i porters oprindelige værdikæde, fordi at den gør det nemmere at konkretiserer større virksomheder samt at det er den værdikæde der giver mest mening at bruge til en produktionsvirksomhed. Så ud fra Montanas egen hjemmeside kan vi se at de kun har en butik, men størstedelen af hvad de sælger sker gennem en lang række mellemhandlere og at de selv pro-ducere ... Køb adgang for at læse mere

Case 5.2: Montana Møbler | Afsætning 1

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.