Case 3 om Viking Life-Saving Equipment A/S i VØ

  • HHX 2. år
  • Virksomhedsøkonomi A
  • 12
  • 15
  • 3872
  • PDF

Case 3 om Viking Life-Saving Equipment A/S i VØ

Case 3: Viking Life-Saving Equipment A/S

Dette er en opgave om virksomhedens strategi lavet over virksomheden VIKING A/S.
Den indeholder:
En strategisk analyse af de interne forhold, med Porters værdikæde og Ansoffs vækstmatrice.
En strategisk analyse af de eksterne forhold med PESTEL analysen, Porters Five Forces, Porters generiske strategier og Boston matricen.
Alt dette sat sammen i en SWOT analyse.
Derudover er der en beskrivelse af virksomhedens strategiske intention og forslag i "Den strategiske plan".

Opgaven hører til Systimes sæt med navnet: Virksomhedsøkonomi A2 kapitel 18-21. Den er lavet over Case 3: Viking, som er en del af opgavebogen i samme sæt. Dette er en besvarelse af de følgende spørgsmål til case 3, som findes på side 376-377 i opgavebogen.

Lærers kommentar

Super opgave med meget fyldestgørende besvarelser og gode analyser.

Indhold

Virksomhedens strategiske analyser 3
Virksomhedens interne forhold 3
Porters værdikæde 3
Ansoffs vækstmatrice 4
Virksomhedens eksterne forhold 6
Pestel-analysen 6
Porters five forces 8
Porters generiske strategier 9
Boston matricen 10
Swot-analysen 11
Virksomhedens strategiske intention 12
Mission, vision, mål og værdier 12
Mission 12
Vision 12
Mål 12
Værdier 12
Beskrivelse af virksomhedens strategiske intention 12
Påvirkning af virksomhedens fremtidige planer 12
Virksomhedens strategiske muligheder 13
Traditionelle strategiske tænkning 13
Kombination af so 13
Kombination af st 13
Proaktive strategiske tænkning 13
Vurdering af virksomhedens strategiske muligheder 14
Sammenligning af de strategiske muligheder og den strategiske intention 14
Forslag 1 14
Forslag 2 14
Forslag 3 14
Kritiske succesfaktorer 15
Kunder 15
Resurser 15
Konkurrenter 15
Vurdering af de tilbageværende strategiske muligheder 15
Forslag 1 15
Forslag 2 15

Uddrag

Virksomhedens Interne forhold
Porters værdikæde
Jeg vil beskrive Vikings værdikæde ved hjælp af Porters værdikæde . Som er 9 aktiviteter der opdeles i primære- og støtteaktiviteter. Målet med værdikæden er at finde de steder i virksomheden man skaber værdi for kunden.
I min værdikæde har jeg udvalgt 7 af aktiviteterne som jeg finder relevante for Viking.

Primære aktiviteter

Indgående logistik i Viking administreres af deres Technical Department & Production og Shipping afdelinger. Disse afdeling styrer hele deres samarbejde med deres leverandører, og er desuden i tæt kontakt med deres produktudviklingsafdeling, hvor de hele tiden arbejder på at finde nye og bedre råvarer til virksomhedens produkter.
Shipping afdelingen står for alt deres logistik mellem deres forskellige afdelinger i Esbjerg, Bramming, Bergen, USA og Thailand.
Disse afdelinger har gennem deres lange historie oparbejdet en stor viden, og ekspertise på disse områder, og som jeg ser det er det en klar styrke for virksomheden... Køb adgang for at læse mere

Case 3 om Viking Life-Saving Equipment A/S i VØ

[4]
Bedømmelser
  • 03-02-2017
    Ganske udmærket opgave, nogle besvarelser er bedre end andre. Men giver inspiration hvis man er kørt fast.
  • 31-10-2015
    Meget uddybende! Alt i orden, bortset fra en del grammatiske fejl og korrekturlæsning..
  • 02-12-2015
    Givet af HHX-elev på 2. år
    Syntes det er en fin opgave, dog ikke de store besvarelser i de sidste par opgaver.
  • 10-02-2014
    Blandet landhandel..