Case 3: Egetæpper | Systime | Afsætning 2

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 7
  • 13
  • 2491
  • PDF

Case 3: Egetæpper | Systime | Afsætning 2

Her finder du en besvarelse af den tværgående case nr. 3 (Minus opgave 4) vedrørende virksomheden Egetæpper fra Afsætning A. Opgaven kommer omkring virksomhedens interne forhold og strategivalg samt købsadfærden på markedet og slutteligt Egetæppers eksportmuligheder.

Opgaveformulering:
1. Analyser virksomhedens interne forhold.
2. Diskuter virksomhedens strategivalg.
3. Analyser købsadfærden på producentmarkedet og vurder, hvordan virksomheden kan styrke relationerne til kunderne.
4. Vurder virksomhedens eksportmuligheder

Opgaveteksten stammer fra Afsætning 2 af Birte Ravn Østergaard, Michael Bregendahl, Morten Haase og René Mortensen.

Bemærk: Spørgsmål 4 er ændre i forhold til bogen.

Lærers kommentar

Rigtig god brug af notehenvisninger!
Flot analyse af interne forhold. Fejl i "O".

Udmærket strategi diskussion.

Udmærket analyse af købsadfærd. Analyser mere i stedet for delvis redegøre. Pas på kortvarige relationer - de er ikke på B2C.

Eksportmuligheder: mangler der noget? Du redegør for de 4 interne p´er

Indhold

Indhold
Analyser virksomhedens interne forhold. 2
Værdikæde analyse 2
Primæraktiviteter 2
Støtteaktiviteter 4
SWOT-Analyse 5
Intern situation 5
Ekstern situation 5
Diskuter virksomhedens strategivalg. 6
Analyser købsadfærden på producentmarkedet og vurder, hvordan virksomheden kan styrke relationerne til kunderne. 7
Købsbeslutning 7
Købsroller 8
Vurdering 8
Vurder virksomhedens eksportmuligheder 9
Produkt 9
Produktion 9
Personale 9
Penge 9
Bilag 10
Kilder 12

Uddrag

Analyser virksomhedens interne forhold.
Værdikæde analyse
Primæraktiviteter
Indgående logistik
Egetæpper har i alt 84 væsentlige leverandører af deres råvarer til deres produkter. Deres leverandører ligger hovedsageligt i Europa, så de er tætte på deres produktionsfabrikker. Leverandører levere følgende råvarer latex, fyldstoffer, hjælpekemikalier, farvestoffer, garn, bagsider, emballage og transport.
Egetæpper er i gang med at indgår en aftale med deres leverandøre om menneskerettigheder, det vil sige at de ikke skal benytter sig af børnearbejde og tvangsarbejde. De har i alt 5 højresiko-leverandører og 2 mellemrisiko-leverandører. Alle 84 leverandører har fået tilsendt Code of Conduct, hvor de skal acceptere og underskrive den, Egetæpper mangler tilbagemelding fra 25 af deres leverandører.
Produktion
Der produceres årligt 7 mio. m2.
Selve produktionen foregår på 4 fabrikker i Danmark og 1 i Litauen. Herning er koncernens hoved kontor, og der producere de også designede, tuftede væg til væg tæpper, afpassede tæpper samt tæppe fliser. I Gram producere de ensfarvede tuftede væg til væg tæpper og afpassede tæpper. I Bentzon bliver der produceret fladvævede tæpper. I Hammer bliver der produceret tæpper med colortec-teknologi. Litauen producere de tæpper af uld, som er primært til eget brug.
Erhvervstæpperne varier af design, da det er afhængigt af kundens ønsker og behov. Egetæpper går meget op i hvad kunden vil have, de designer det specielt til kundens behov.
Forbrugeren kan ringe ind til Egetæpper og bestille et specielt designet tæppe, hvor de diskutere med ... Køb adgang for at læse mere

Case 3: Egetæpper | Systime | Afsætning 2

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.