Case 12.1 Den danske banksektor
- HHX 2. år
- Afsætning A
- 12
- 3
- 1281
Brancheanalyse: Case 12.1 Den danske banksektor
Opgave i Afsætning om case 12.1 Den danske banksektor
Spørgsmål:
1. Analyser en typisk bankkundes købsadfærd i forbindelse med valg af bank/bankprodukter.
2. Analyser konkurrenceforholdene i den danske banksektor.
3. Analyser en selvvalgt banks servicepakke og serviceleverancesystem.
4. Foretag en analyse af bankernes makromiljø – uafhængige omverden – og forklar, hvorledes de forskellige omverdensfaktorer påvirker bankens indtjeningsmuligheder.
5. Du kan vælge at tage udgangspunkt i bankbranch
Afsætning 1, af Systime.
Uddrag
"1. Det er normalt set at man bliver kunde i den bank hvor ens forældre er kunder, hvor det ligner en rutinemæssig adfærd hos kunden, hvor man ikke har nogen speciel stor involveringsgrad samtidig med en høj erfaringsgrad, som man i dette tilfælde har overtaget fra sine forældre i og med at man på dette stadie stoler fuldt ud på at dette har ens forældre styr på. Den lave involveringsgrad kommer af at banken bare er det sted hvor ens penge går ind på en konto, og hvor man kan låne nogle penge hvis man skulle få brug for det.
Dette har dog ændret sig drastisk efter finanskrisen, hvor kunderne er blevet mere skeptiske over for bankerne fordi de nu mere opfatter rådgiverne som sælger frem for personlige rådgivere. Det har udløst at kunderne i højere grad udviser en høj involveringsgrad når de skal skifte bank, i og med at de er blevet bevidste om at banken faktisk tjener penge på at have dem som kunde. Grundet denne forandring må det antages at kunderne så også har en lav erfaringsgrad, da de nu er blevet opmærksomme på hvordan banken tjener penge, og derfor har kunder fået denne problemløsende adfærd..."... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind