Case 10.4: Fastfood-markedet i Danmark | Systime

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 9
  • 2082
  • PDF

Case 10.4: Fastfood-markedet i Danmark | Systime

Opgaven her besvarer case 10.4 om fastfoodkæderne i Danmark i Systime. Besvarelsen ser på de forskellige kæders markedsandel og deres målgrupper.

Studienets kommentar

Der bliver gjort rigtig mange antagelser, som hverken er begrundet eller dokumenteret.
Opgaven er meget rodet og der mangler konklusioner på de forskellige analyser.
Opgave 2 mangler indhold.

Indhold

Analyser konkurrencesituationen for fastfoodrestauranter i Danmark
Skydeskivemodellen
Markedsandel
Præferencer på marked
Konkurrentreaktioner
Konkurrentanalyse
Brancheanalyse
Styrkevurdering
Omverdensmodellen
Positioneringskort
Kildehenvisning

Systime: Afsætning A

Uddrag

McDonald's er en amerikansk fastfood-kæde der blev grundlagt i 1940 i USA af de to brødre Richard og Maurice McDonald. Men kæden har dog ”kun” været på det danske marked siden 1981, hvor den første McDonald's restaurant åbnede på Vesterbrogade.
Skydeskivemodellen bliver benyttet, når en virksomhed ønsker at foretage en analyse af konkurrenceforholdene på et givent marked.
• Alle produkter
o Her har vi alt fra mad til elektronik. Det vil sige, at alt konkurrerer med alle.
• Produkter til samme behov
o McDonald's dækker de fysiske behov ved at gøre os mætte med deres produkter samt få slukket tørsten. Disse fysiske behov, kan også dækkes ved at spise hos andre restauranter, Caféer eller en kiosk på et gadehjørne... Køb adgang for at læse mere

Case 10.4: Fastfood-markedet i Danmark | Systime

[1]
Bedømmelser
  • 05-03-2015
    Givet af Studerende på 10. år
    den er god og jeg er virkelig glad for at have fundet den