Case 10.1 | Mikrobryggerier | Afsætning 1

  • HHX 2. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 5
  • 1305
  • PDF

Case 10.1 | Mikrobryggerier | Afsætning 1

Her finder du en besvarelse af case 10.1 vedrørende mikrobryggerier i Danmark. Casen tilhører kapitlet om konkurrencesituationen og kommer derfor ind på hvordan virksomheder kan opgøre markedets størrelse, hvilken købs- og forbrugsadfærd der findes på det danske marked samt en intern og ekstern analyse af et selvvalgt mikrobryggeri.

Spørgsmålene i casen stammer fra Systimes iBog til Afsætning 1 af Østergaard, Bregendahl, Haase, Madsen og Mortensen.

Studienets kommentar

Bemærk: Spørgsmål 5 er ikke besvaret.

Indhold

Redegør for, hvordan specialbryggerierne kan opgøre markedets størrelse. Giv herudfra dit bud på størrelsen af det danske marked for specialøl.
Analyser danskernes forbrugs- og købsadfærd inden for alkoholiske produkter.
Foretag en analyse af et selvvalgt mikrobryggeris uafhængige omverden – makroforhold.
Analyser de interne forhold i det bryggeri, du valgte i spørgsmål 3 – værdikæde, generisk strategi, vækststrategier.

Uddrag

1. Redegør for, hvordan specialbryggerierne kan opgøre markedets størrelse. Giv herudfra dit bud på størrelsen af det danske marked for specialøl.

Markedets størrelse kan opgøres fx på volumen. Jeg synes det afhænger af hvor stort bryggeriet er, det vil sige hvor stort et antal liter bryggeriet kan producere ad gangen og hvor hurtigt de bliver produceret.

Specialøllene på det danske marked har været i en opadgående kurve de seneste år men selvom markedet er gået fra 23 til 120 mikrobryggerier i 2010 er markedets størrelse stadig ikke i balance med markedet for discountøl såsom Carlsberg og Tuborg.

Danskernes livsstil har ændret sig igennem årene og man er i dag villig til at bruge lidt ekstra penge på at få en enestående kvalitetsoplevelse. Det har dermed også haft indflydelse på ølbranchen som beskæftiger sig med 4 kvalitetssegmenter – Superpremiun, Premium, Mainstream, og Discount.

Finanskrisen siden 2008 spillede en rolle for de danske mikrobryggerier da 3 ud af 4 havde underskud og halvdelen lå til at gå konkurs (2010). En af årsagerne til dette er den markante stigning af antal mikrobryggerier. Krisen endte ud i en del konkurser men er efterfølgende enten blevet rekonstrueret eller opkøbt af konkurrenterne... Køb adgang for at læse mere

Case 10.1 | Mikrobryggerier | Afsætning 1

[1]
Bedømmelser
  • 25-02-2017
    fint opgave beskrevet og svaret godt