Carlsberg og mulighed for eksport til Afrika - Analyse

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 15
  • 3916
  • PDF

Carlsberg og mulighed for eksport til Afrika - Analyse

En større analyse af Carlsbergs muligheder for eksport til Afrika.

Tragtmodellen bliver benyttet og analysen er meget grundig, da den strækker sig over ca 10 sider. Samtidig er den velargumenteret da der bliver benyttet mange henvisningskilder.
Den slutter af med at vælge det rigtige Afrikanske land til Carlsbergs eksport.

Lærers kommentar

Super flot opgave. Gennem - analyseret og velargumenteret.

Indhold

Indledning 3
Dansk eksport til Afrika i år 2010 4
Valg af virksomhed 6
Boston modellen 7
Carlsbergs egne forventninger til fremtidens vækst på deres nuværende markeder 9
Delkonklusion 9
Tragtmetoden anvendt på Carlsberg 10
Trin 1 – Generelle forhold valgt af Carlsberg 11
Trin 2 - specifikke produkt og markedsforhold 12
Delkonklusion 13
Trin 3 – udvælgelse af land 13
Trin 4 – Beslutning: Få eller mange markeder 14
Trin 5 – Marketingmix og markedsføringsplan 14
Kritik af Tragtmetoden 14
Konklusion 15
Bilag 16
Link til Dansk eksport til Afrika 16
Boston modellen 16
Tragtmetoden 17
Specifikke produkt- og markedsforhold 18
Valg af land 18
Virksomhedsopdeling 19

Uddrag

Indledning

Jeg vil i denne opgave starte med at give et overblik over den danske eksport til Afrika i året 2010. Herefter vil jeg redegøre for de fremviste modeller med tal. Jeg vil uddybe de essentielle punkter hvor eksporten er i vækst og de punkter hvor væksten er lav. I næste opgave vil jeg vælge virksomheden Carlsberg. Det gør jeg på baggrund af deres strategi de seneste år. De havde indledte en større offensiv på det russiske marked nogle år tilbage og det ser nu ud til at gå strygende hvor de sidder på næsten 40 % af markedsandelen i Rusland . Det er en relativt stor andel af markedet. Derfor mener man hos Carlsberg, at de næste års vækst potentiale skal findes i asien . Derfor har man stor fokus på netop asien og dette marked for øl
Her mener jeg dog det kunne være interessant, at undersøge fremtidige markeder, hvor Carlsberg vil kunne finde ny vækst for deres salg af øl. Et hvert marked har en naturlig grænse for vækst. Det er lettere, at tage de første 20 % af et markedets markedsandel, end at tage de sidste 20 %. Derfor mener jeg at Carlsberg skal undersøge det afrikanske marked for vækstmuligheder. De er allerede på det meste af det afrikanske marked, men det er igennem lokale bryggerier, der har licens til, at brygge Carlsberg øl. Jeg vil benytte tragtmetoden og analysere mig frem til det afrikanske land der har det største vækstpotentiale... Køb adgang for at læse mere

Carlsberg og mulighed for eksport til Afrika - Analyse

[1]
Bedømmelser
  • 08-12-2015
    den er god.............