Autoriteter i skolen

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 12
  • 5
  • 2331
  • PDF

Essay: Autoriteter i skolen

Essay om nødvendigheden af regler og respekt for autoriteter i skolen

Få hjælp til at skrive essayet om "autoriteter i skolen" med denne opgave. Essayet tager udgangspunkt i Claes Kastholms klumme ”Læst og påskrevet” og Jacob Fuglsangs artikel ”Fraværskampagne giver stort grin og lille effekt”.

Opgaveformulering (opgave 5):
Skriv et essay, hvor du diskuterer nødvendigheden af regler og respekt for autoriteter i skolen. Tag herunder stilling til de synspunkter der kommer til udtryk i tekstgrundlaget. Giv dit essay en titel

Opgaven om autoriteter i skolen blev besvaret til terminsprøven i 2013.

Lærers kommentar

Rigtig flot, godt formuleret, alt indhold er med, teksterne er inddraget, og karakteren er sikker. Pas dog på med at inddrage private forhold, som din veninde og nevø, og skriv i stedet "man hører om..."

Uddrag

Jeg har valgt opgave 5, der lyder ”Skriv et essay, hvor du diskuterer nødvendigheden af regler og respekt for autoriteter i skolen. Tag herunder stilling til de synspunkter der kommer til udtryk i tekstgrundlaget. Giv dit essay en titel”.

”Vores gevinst er, at pjækkeri ikke længere er en alvorlig forseelse, men en vittighed. Er den slags gevinster værd at samle på?”. Sådan skriver Claes Kastholm i sin klumme ”Læst og påskrevet” i Berlingske. Det er hårde ord, som en generation skal have siddende på sig. Men er den helt gal i Danmark?

For tiden kæmper vi i Danmark, med højt fravær i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne, og som modspil har Ministeriet for Børn og Undervisning igangsat en større kampagne mod fravær. Kampagnen indeholder en musikvideo og en hjemmeside med viden og inspiration om fravær, debatindlæg, mulighed for at dele initiativer, konkurrencer og meget andet. Man har desuden muligheden for at melde en medstuderende til sms vækning, eller lave en musikvideo, til den der savnes i klassen. Derudover bliver der arbejdet med lokale fraværsinitiativer og der er nedsat en udviklingspulje på 7 mio. kr.

Men hvor omfattende er problemet? Som Jacob Fuglsang nævner i sin artikel ”Fraværskampagne giver stort grin og lille effekt” i Politiken, så kæmper vi med en række store problemer. Hver 7. folkeskoleelev er fraværende 1 mdr. ud af 12 mdr. pr. år. Det er et overdrevent stort tal. Derudover viser midtvejsevalueringen af ungepakkens krav om vurdering af uddannelsesparathed, at hele 50 % ikke er egnede af deres vejledere, men alligevel kommer ind på deres gymnasie- eller erhvervsuddannelse. Dette gør stort set pakken overflødig, når man ikke håndhæver den alligevel. Der går altså en masse ressourcer, til stort set intet. Udover problemet for de ikke-uddannelsesparate, med at sidde på skolebænken på en uddannelse de ikke er egnede til, forringer man også undervisningen, ved at placere fagligt dygtige, modne elever med fokus på fremtiden, ved siden af ikke-uddannelsesparate. Problemet bliver kun større, da de ikke-uddannelsesparate ikke kan følge med deres kammerater, og derfor vælger den nemme løsning med at pjække. Derudover trækker det undervisningen et niveau ned for de ambitiøse, da der konstant skal gennemgås det samme stof, som skal skæres ud i pap, eller enkelte elementer simpelthen er for svære for nogle, og derfor springes over... Køb adgang for at læse mere

Autoriteter i skolen

[3]
Bedømmelser
  • 04-03-2015
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Super god opgave, som tager stilling til problemet.
  • 09-10-2016
    Givet af HHX-elev på 3. år
    god god den er godt beskrevet og formuleret
  • 18-06-2015
    Givet af Studerende på 10. år
    super god, og brugbar opgave