AT synopsis om kroppen og motions påvirkning på kroppen

  • STX 3.g
  • AT (Fysik B, Idræt C, Matematik B)
  • Ingen givet
  • 13
  • 2299
  • PDF

AT synopsis om kroppen og motions påvirkning på kroppen

Her finder du en synopsis i AT om kroppen i naturvidenskabeligt perspektiv. Synopsen handler om at undersøge hvilken forskel og sammenhæng der er mellem nogle forskellige faktorer udefra hvor mange timers motion man dyrker.

Den er skrevet i fagene Matematik B, Fysik B og Idræt C.

Problemformulering
Ud fra forskellige faktorer hvilken forskel er der på mænd og kvinder, i forhold til hvor mange timers motion de dyrker.

Problemstillinger
For at afgrænse mit emne har jeg lavet nogle problemstillinger, som jeg vil fokusere på og undersøge.
1. Hvordan er sammenhængen mellem hvor mange timer, man dyrker motion og ens kondital i forhold til mænd og kvinder?
2. Hvordan er sammenhængen mellem hvor mange timer, man dyrker motion og ens fedtprocent i forhold til mænd og kvinder?
3. Hvordan er sammenhængen mellem hvor mange timer, man dyrker motion og ens hvileeffekt?

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Problemstillinger 2
Hypotese 2
Svar på problemstillinger 3
Hvordan er sammenhængen mellem hvor mange timer man dyrker motion og ens kondital i forhold til mænd og kvinder? 3
Redegørelse af kondital 4
Hvordan er sammenhængen mellem hvor mange timer man dyrker motion og ens fedtprocent? 4
Redegørelse af fedtprocent 5
Hvordan er sammenhængen mellem hvor mange timer man dyrker motion og ens hvileeffekt? 5
Redegørelse af hvileeffekt 6
Metode 6
Konklusion 7
Litteraturliste 8
Bilag 8
Bilag 1 + 2 8
Bilag 3 9
Bilag 4 10
Bilag 5 10
Bilag 6 11
Bilag 7 11
Bilag 8 12

Uddrag

Indledning
På skolen her har vi lavet en masse forsøg og målinger omkring kroppen, ens kondi, hvileeffekt osv. Jeg vil gerne undersøge hvilken forskel og sammenhæng der er mellem nogle forskellige faktorer udefra hvor mange timers motion man dyrker.

Svar på problemstillinger

Når du træner bliver din krop ødelagt, den får en masse mikroskopiske skader. Derfor er det vigtigt at du hviler dig, her bliver skaderne nemlig repareret og bliver forbedret til næste gang du skal træne. Dette kaldes for superkompensation princippet. Hvis du fx. har løbet en tur giver superkompensation dig fx. en lille smule bedre iltforsyning til dine muskler, eller hvis du har løftet vægte giver superkompensation dig lidt stærkere muskelfibre. Derved kan man fortælle at jo flere timer du dyrker motion jo bedre kondi har du. Fordi du nedbryder din krop, men bygger den op igen med forbedringer.

Tabellen (på bilag 1 og 2) fortæller om mænd og kvinders kondital, hvor de ikke dyrker motion på konkurrence plan.
Boksplottet er blevet valgt med disse intervaller at 0-4 timer er lav fysisk aktivitet, og 4-10+ timer er høj fysisk aktivitet... Køb adgang for at læse mere

AT synopsis om kroppen og motions påvirkning på kroppen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.