AT synopsis om grænser for kunst

  • STX 3.g
  • AT (Billedkunst B, Samfundsfag A)
  • Ingen givet
  • 5
  • 1140
  • PDF

AT synopsis om grænser for kunst

AT synopsis i Samfundsfag A og Billedkunst B om "Grænser for kunst".

Problemformulering

Hvor går grænsen for kunsten i forhold til ikke at have negativ indflydelse på integrationen?

Underspørgsmål
1. Hvad skete der under muhammedkrisen og hvad var årsagen til angrebet på Charlie Hebdo?
2. Hvilke satiretegninger var det der skabte mest debat under muhammedkrisen og hvorfor? Var muhammedkrisen et tegn på at muslimer ikke følte sig anerkendt?
3. Havde muhammedkrisen en indflydelse på integrationen?

Lærers kommentar

Kommentar fra billedkunstlærer: Jeg kom godt ind på forskellen mellem provokerende kunst og debatskabende kunst.
Kommentar fra samfundsfag censor: Gode metoder/teorier som er blevet benyttet. God til at se på hvordan Mellemøsten så på krisen.

Elevens kommentar

Man behøver ikke læse bogen med de 19-dagbøger, den er god til at få noget baggrundsviden, men slet ikke nødvendig.I min diskussion snakkede jeg i stedet om retorikken på de sociale medier, som er overvejende hård mod muslimer når man snakker om muhammedkrisen. Jeg kom herunder ind på at der var mange debatter på fx facebook hvor man tydeligt kunne se en segregation. De andre bøger der står i min litteraturliste behøves heller ikke læses helt igennem, men jeg vil klart anbefale at hvis man ikke ved noget om muhammedkrisen så skal man helt klart skimme dem. Jeg læste også bogen "Muhammedkrisen : hvad skete der, hvad har vi lært?" som helt klart er den bedste bog hvis man gerne vil læse om sagen fra begge sider, dette er den bog som jeg fik mest ud af, da man også lige hører om retorikken i medierne som er relevant i denne AT opgave.

Indhold

Indledning
Underspørgsmål
Materiale, metode og teori
Delkonklusion
Konklusion
Perspektivering
Litteraturliste:

Uddrag

Indledning
Kunsten har ændret sig meget gennem tiderne. Kunst er den dag i dag udefinerbart da alt kan være kunst, man kan kaste maling på et lærred og kalde det kunst, eller man kan sætte guldfisk i en blender til en forestilling. Kunst har derfor ingen faste rammer. Kunst er også blevet meget mere involveret politisk, i 2005 udgav Jyllandsposten 12 tegninger af profeten Muhammed, tegningerne skabte en udenrigspolitisk krise mellem Danmark og en række muslimske lande. Krisen satte en ny dagsorden i Danmark, man begyndte at diskutere religion og ytringsfrihed.

Materiale, metode og teori
1. Til besvarelse af mit første underspørgsmål har jeg valgt at redegøre for debatskabende kunst, især satiretegninger da det var disse som blev kritiseret under muhammedkrisen og de lå til grund for angrebet på Charlie Hebdo. Jeg vil også i denne del redegøre for integrationen, da den kan have en stor indflydelse på hvordan muslimer i europæiske lande modtog disse satiretegninger... Køb adgang for at læse mere

AT synopsis om grænser for kunst

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.