Artikel om talegenre og virkemidler

  • HF 2. år
  • Dansk A
  • 10
  • 6
  • 2004
  • PDF

Artikel om talegenre og virkemidler

Artikel skrevet på HF i Dansk A, om talegenren og dens virkemidler.

Artiklen er skrevet som en guide til hvordan man holder den perfekte tale. Artiklen har titlen "Sådan holder du den perfekte tale".

Artiklen kommer omkring de forskellige begreber, som f.eks. appelformer, billedsprog og retoriske spørgsmål.

Elevens kommentar

Opsætningen ville have været anerledes hvis tiden havde været til det - det samme med tegnsætningen.

Uddrag

VUC kursist uddyber begreberne og giver gode råd til hvordan du bedst holder en tale til flere forskellige lejligheder.

For at skrive en god tale er det først og fremmest vigtigt at man gør sig nogle overordnede overvejelser om hvem man vil nå ud til og hvad lytteren skal bruge det sagte til efter endt tale. Derfor er det en god idé at lave en brainstorm med de vigtigste nøgleord.
Gør dig også gerne nogle tanker om hvordan du vil præsentere din tale, altså hvilken indgangsvinkel du vil bruge for at fange modtagerene. Dernæst følger retorikken. Hvad skal talen indeholde – hvilken tale skal du skrive?

Cicero var en romersk politiker og retoriker (106-43 fvt.), han har lavet pentagrammet ovenfor som han er særdeles kendt for. Pentagrammet indeholder de elementer som indgår I kommunikationen mellem mennesker.
Kort fortalt så har alle hjørnerne i Ciceros Pentagram betydning for hinanden.
Start med at finde ud af hvad du vil tale om, hvad skal dit emne være.
I forhold til sproget, er det oplagt at tænke over hvilke ord man vil bruge i talen og hvad er knyttet til disse ord – de er nemlig oftest ikke tilfældigt valgt, især med tanke på at mange andre ord fra talerens ordforråd som også kunne være brugt, her har jeg for øje at man kan værdilade sit sprog, ved fx at benytte en masse ord som så at sige er i samme familie og giver en indforstået betydning og nogle bestemte associationer.
Den sproglige del afhænger af modtageren fx tilhørerens alder, uddannelsesniveau og overbevisninger, altså hvem er din modtager – taler du til din ... Køb adgang for at læse mere

Artikel om talegenre og virkemidler

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.