Arla Foods | Afsætning A

  • HHX 3. år
  • Afsætning A
  • 7
  • 27
  • 6982
  • PDF

Arla Foods | Afsætning A

Dette er en større skriftlig opgave, som indeholder en virksomhedsanalyse af Arla Foods, der indgår en analyse og vurdering af Arla Foods' aktiviteter i Pakistan.

Indhold

1 Indledning 2
2 Arla Foods 3
3 Strategisk analyse af Arla Foods 4
3.1 Eksportberedskab 4
3.1.1 Organisatoriske ressourcer 4
3.1.2. Kapacitetsmæssige ressourcer 4
3.1.3. Finansielle ressourcer 5
3.2 Uppsala-modellen 5
3.2.1 Markedsoperationsform 6
3.2.2 Markedsudvikling 8
3.2.3 Produktudvikling 8
3.3 Værdikæde 9
3.3.1 Up-stream 9
3.3.2 Down-stream 10
3.4 Konkurrenter 11
3.5 Konkurrencemæssig position 12
3.6 Virksomhedens generiske strategier 12
3.7 Swot-analyse, Interne Forhold 13
4 Analyse af relevante forhold i Pakistan 14
4.1 Fakta om Pakistan 14
4.2 Mælkeproduktionen og forbrug i Pakistan 15
4.2.1 Produktion af råmælk 15
4.2.2 Transport (fra gård til markedet) 16
4.2.3 Efterspørgsel 16
4.3 Konkurrenceforhold 19
4.4 Prisniveauet i Pakistan 20
4.5 Mediaforhold 20
4.6 Swot-analyse, eksterne forhold 21
5 Arla Foods' etablering i Pakistan 21
5.1 Indtrængningsstrategi 21
5.2 Valg af produkter og målgrupper 22
5.2.1 Mælk 22
5.2.2 ”Lassi” 23
5.2.3 Mælkepulver 24
5.3 Produkt 24
5.4 Distribution 25
5.5 Pris 25
5.6 Promotion 26
5.6.1 ”Lassi” 26
5.6.2 ”Mælk” 26
5.6.3 ”Mælkepulver” 27
6 Konklusion 27
7 Litteraturliste 29

Uddrag

I 2000, blev et af verdens største mejeriselskaber dannet, ved sammenslutningen af MD Foods, som var giganten herhjemme i Danmark, og Arla i Sverige, hvis navn går helt tilbage til 1881. Disse to selskaber begyndte at samarbejde for godt 10 år siden, 1995, inden de offentliggjorde deres fusionering i 1999. Arla Foods er ejet af ca. 11.600 danske og svenske producenter.

Ifølge Arla, havde andelsselskabet en omsætning på 48 mia. kr. i 2003/2004, hvoraf 33 % var indtjent af det engelske datterselskab, som har vist sig at være virksomhedens største marked. Ydermere var 22 % af omsætningen, omsat i Sverige, mens 19 % blev hentet i Danmark. På resten af det europæiske marked, blev det til 13 %, samtidig med at den tilbageværende del af omsætningen lå uden for Europa... Køb adgang for at læse mere

Arla Foods | Afsætning A

[20]
Bedømmelser
  • 07-02-2011
    Fin opgave med henblik på Arla foods. Det giver et meget stort henblik på arlas store virksomhed.
  • 21-01-2011
    Jeg syntes ikke den er så god. men ellers var det meget fint det med konkurrence strategi :D
  • 28-04-2015
    tak, rigtig god opgave
  • 16-12-2013
    det er en rigtig god opgaven :) jideo2tfgkvåreqw