Anna Sophie Hedvig | Analyse

  • STX 3.g
  • Dansk A
  • 12
  • 5
  • 2174
  • PDF

Dramaanalyse, Litterær artikel: Anna Sophie Hedvig | Analyse

Opgaven indeholder en litterær artikel med analyse og fortolkning af teaterstykket Anna Sophie Hedvig, som er skrevet af Kjeld Abell i 1938. Til sidst er der en kort perspektivering til samtiden.

Lærers kommentar

Meget flot opgave

Uddrag

Den mest kendte modstandsgruppe i Danmark er ”Hvidstengruppen”, som under besættelsen i Danmark bl.a. modtog ammunition og sprængstof fra engelske fly, men der var også modstandsfolk, som gjorde modstand gennem litteraturen. En af disse modstandsmænd var Kjeld Abell (1901-1961), som netop udtrykte sine antifascistiske og antinazistiske holdninger i skuespillet Anna Sophie Hedvig fra 1938. Kjeld Abell var kulturradikalist og skrev bl.a. beredskabslitteratur, som var indirekte propaganda mod nazismen.

Stykket Anna Sophie Hedvig er delt op i tre akter. I første akt antydes hovedkonflikten, og nøglepersonerne præsenteres. Handlingen starter in medias res og foregår i en stue, som ifølge første akts regibemærkninger giver indtryk af, at det er velhavende mennesker med en pæn, men ligegyldig smag, der bor der. En ung mand og en unge pige er gået ind i den forkerte lejlighed, fordi der er kortslutning i hele bygningen. I en stol finder de en sovende stuepige, Marie, som sidder med sit overtøj på og har pakket sin kuffert. I et flashback fortæller hun, hvad der er sket. Fruen i husets kusine, Anna Sophie Hedvig (ASH), kommer uanmeldt på besøg. Imens fruen og ASH får kaffe, fortæller ASH, at skolen, hvorpå hun arbejder, havde brug for en ny bestyrerinde, men historien bliver hurtigt afbrudt af telefonen. Det er manden i huset, der ringer for at fortælle, at direktør Hoff og Hr. og Fru. Karmach kommer til middag. Ligeledes kommer deres søn, John, og hans kone. Da faderen kommer hjem, er der straks dårlig stemning mellem ham og John, så han forsvinder ind for at skifte tøj. John kigger i aftenavisen, og i den er der et billede af en ung fyr, der skal skydes. Så kommer gæsterne, og de smalltalker lidt, inden de skal til bords. I slutningen af første akt drejer scenen, og den førnævnte fange står foran en mur, mens nogle soldater spiller.
... Køb adgang for at læse mere

Anna Sophie Hedvig | Analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.