Analyse af Carlsberg Stand Out Collection - Lars Ulrich

  • STX 3.g
  • Dansk A
  • 12
  • 4
  • 1785
  • PDF

Reklameanalyse: Analyse af Carlsberg Stand Out Collection - Lars Ulrich

Her er Studienets eksemplariske analyserende artikel om reklamefilmen "Carlsberg Stand Out Collection - Lars Ulrich" (2014) af Anders Walter. Studienets redaktion har udarbejdet opgaven til et solidt 12-tal.

Opgaven besvarer spørgsmål 1 fra den skriftlige eksamen i Dansk A med netadgang fra den 29. maj 2015.

Opgaveformulering
Skriv en analyserende artikel om Carlsberg Stand Out Collection – Lars Ulrich.
Artiklen skal indeholde en analyse og fortolkning af Carlsberg Stand Out Collection – Lars Ulrich (tekst 1), hvor du bl.a. fokuserer på brugen af filmiske virkemidler og på iscenesættelsen af Lars Ulrich.
Perspektiver til andre reklamer.

Uddrag

'BANG – og snavset er væk'. Sådan lyder det, når Cillit Bangs reklamer kommer bragende ud af danske fjernsyn. Udråbet bliver efterfulgt af et syngende 'så' det godt at du kan få – salat med k på', og til sidst belærer Call me danskerne om vigtigheden af at tale ordentligt. For 'det koster ikke noget'. Disse reklamer prøver at sælge tre vidt forskellige ting. Alligevel har de nogle fællestræk, der gør, at de passer ind i den danske standard for reklamefilm. Men ikke alle reklamefilm falder inden for normen. Nogle skiller sig ud. En af dem er Anders Walters reklamefilm ”Carlsberg Stand Out Collection – Lars Ulrich” fra 2014. Men kan en reklame overhovedet sælge et produkt uden en jingle og et catchy motto i fokus?

”Carlsberg Stand Out Collection – Lars Ulrich” reklamerer for en specifik øl fra Carlsberg, som er lavet med inspiration fra Metallicas trommeslager Lars Ulrich og er en del af Carlsbergs 'Stand Out Collection'. Reklamefilmen finder sted i San Fransisco, hvor Lars Ulrich bor. Anders Walter fungerer som interviewer og stiller Lars Ulrich spørgsmål om hans rejse som professionel trommeslager. Samtalen drejer sig især om, hvordan Lars Ulrich skilte sig ud fra mængden af musikere med sin anderledes tøjstil og musiksmag. Filmens startscene viser det miljø, som filmen foregår i. Seeren ser en skrænt uden for San Fransisco, hvor skyerne ruller ned i dalen, og der skabes en drømmende men seriøs atmosfære (00:12). Herefter ses Anders Walter på skærmen (00:25). Han introducerer filmen og Lars Ulrich. Starten er meget atypisk for en reklamefilm, først og fremmest fordi scenen med skyerne er forholdsvist lang, og dernæst fordi filmen introduceres. I en typisk reklamefilm er handlingen presset sammen på meget få sekunder, og der vil derfor ikke være tid til hverken en præsentation af hovedpersonen eller landskabet. I stedet lægger indledningen op til, at publikum nu skal se en dokumentarfilm. Denne fornemmelse forstærkes, da interviewet med Lars Ulrich begynder. Interviews er nemlig typiske for dokumentarfilm.

Også de filmiske virkemidler, der gøres brug af i filmen, er meget ulig en reklamefilms. Både klip og scener er lange og trækker filmens tempo langt ned. Det ses bl.a., da Anders Walter kaster en tromme ned ad en bakke (00:21). Denne scene varer 23 sekunder og er altså længere end de fleste reklamer er i deres fulde længde... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Carlsberg Stand Out Collection - Lars Ulrich

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Analyse af Carlsberg Stand Out Collection - Lars Ulrich.