Analyse af Vanitas af David Bailly

  • STX 2.g
  • Dansk A
  • 10
  • 3
  • 950
  • PDF

Litterær artikel: Analyse af Vanitas af David Bailly

Litterær artikel om barokkens æstetik med analyse af billedet ”Vanitas” af David Bailly, 1651.

Belyser barokkens vigtigste kendetegn igennem en analyse af billedet.

Der kan drages en parallel mellem barokkens og postmodernismens æstetik, og derfor er der til sidst i artiklen en perspektivering fra David Baillys billede til billedet ”Marilyn Monroe, Vanitas” af Audrey Flack fra 1977.

Studienets kommentar

En god billedanalyse, hvor det er tydeligt, at eleven har styr på elementer som komposition, farve, symboler osv. Dog måtte sammenligningen med det postmoderne gerne være uddybet yderligere.

Uddrag

Blandt barokkens kendetegn finder man blandt andet overdrevne, mørke og til dels bizarre symboler og skrivemåder. Man mente, at mennesket var overfladisk, materielt og at kunst bare var kunst. Det lyder i virkeligheden en anelse deprimerende, men så snart man kender til barokkens verdenssyn og livsanskuelse, kan tidens kunst være utrolig spændende på grund af dens overdrevenhed og mange symboler. Jeg vil i min artikel belyse barokkens vigtigste kendetegn igennem en analyse af billedet ”Vanitas” af David Bailly, 1651.
Der kan drages en parallel mellem barokkens og postmodernismens æstetik, og derfor vil jeg til sidst i min artikel sammenligne David Baillys billede med billedet ”Marilyn Monroe, Vanitas” af Audrey Flack fra 1977.

“Vanitas” af David Bailly er et selvportræt af kunstneren med en statisk komposition. Han ses lidt skævt fra siden, men med hans blik rettet imod beskueren. I venstre side af billedet, hvor han er placeret, er kompositionen statisk pga. de lodrette akser, som bl.a. ses på stolen, han sidder på, og linjerne der tegnes, hvor malingen på væggen går fra grå til hvid og igen fra hvid til grå. Fra Baillys arm... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Vanitas af David Bailly

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.