Analyse af et uddrag af Rita

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • Ingen givet
  • 6
  • 1843
  • PDF

Analyse af et uddrag af Rita

Dette er en opgavehjælp, der hjælper dig med analyse og fortolkning af et uddrag fra tv-serien "Rita", sendt på TV2 i 2012.

Opgavehjælpen giver dig inspiration til en række forskellige ting, som du kan komme ind på i din analyse af tv-uddraget, fx opbygning, filmiske virkemidler, personer, miljø og temaer. Opgavehjælpen giver dig også idéer til, hvad du kan perspektivere til i din opgave.

Opgavehjælpen er knyttet til opgave 5 i et eksamenssæt i dansk på HHX fra august 2013.

Opgaveformulering:
Foretag en analyse af uddraget af Rita, og perspektivér til andre skole- og lærerskildringer fra litteratur, film eller tv.

Tekstgrundlag:
Tekst 8: Uddrag fra første afsnit af tv-serien Rita. Manuskript: Christian Torpe. Instruktion: Lars Kaalund. Sendt på TV2 i 2012. Varighed: 9 min. og 43 sek.

Indhold

Opgaveformulering 1
Præsentation af tekstgrundlag 1
Resume af uddraget 2
Opbygning 2
Filmiske virkemidler: 2
Rum 2
Kameraføring 2
Billedskæring 2
Musik 3
Personer 3
Rita 3
Hjørdis 4
Beskrivelse af miljøet 4
Temaer 4
Idealisme overfor realisme 4
Opgør med den klassiske voksenrolle: 4
Perspektivering 5
Det forsømte forår 5
Drømmen 6

Uddrag

Resume af uddraget
Uddraget indledes med seriens intro. I introen, hvor titelsangen ”Speak Out” spilles, ses seriens hovedperson Rita siddende på et toilet på den skole, hun arbejder på, hvor hun ryger. Hun sidder og ser på alle de ting, elever har skrevet på væggene. I resten af introen ses garn i forskellige formationer, der ender med at blive til ”Rita”. Efter introen høres skolens klokke ringe ind til time. Rita møder skoleinspektøren, som beder hende om at følge den nyansatte Hjørdis rundt og hen til det klasseværelse, hvor hun skal undervise. Det gør Rita, imens hun fortæller Hjørdis om, hvordan Rita mener, tingene hænger sammen. Dernæst ses Rita i sit undervisningslokale. Hun underviser i dansk, hvor de analyserer digte. Til slut i uddraget møder hun igen skoleinspektøren, som fortæller, at han skal arbejde over senere, hvortil Rita svarer, at hun har nogle andre planer om aftenen.
Opbygning
Klippet strækker sig over én enkelt dag i skole eller på arbejde for Rita, og handlingen er bygget kronologisk op. Når noget er bygget kronologisk op, betyder det, at begivenheder følger efter hinanden i orden efter, hvornår de er sket. Når der ikke er kronologisk opbygning, kan et forløb eksempelvis være opbygget sådan, at man ser slutningen, før man ser begyndelsen.

Uddragets opbygning kan man inddele i nogle mindre dele for at få et overblik over forløbet. Den inddeling kunne eksempelvis se således ud:
• Del 1: Intro, hvor Rita ses på toilettet.
• Del 2: Rita følger Hjørdis rundt på skolen.
• Del 3: Rita har undervisning med sin klasse.
• Del 4: Skoledagen er slut, og Rita taler med inspektøren.
Filmiske virkemidler
Rum
TV-serien er filmet, på det man kalder ”On location”. Det betyder, at scenerne er optaget, hvor de også ville foregå i virkeligheden. Her er det altså på en dansk skole.
Kameraføring
En meget anvendt form for kameraføring i klippet er travelling. Travelling betyder, at kameraet bevæger sig på skinner parallelt med motivet. Det ses eksempelvis, når Rita går rundt på skolen, og kameraet følger med hende på den måde.
Billedskæring
I uddraget er der gjort brug af forskellige former for billedskæring. En hyppigt anvendt billedskæring i uddraget er det, der kaldes halvtotal. Det betyder, at hvis det eksempelvis er en person, der filmes, ser man
... Køb adgang for at læse mere

Analyse af et uddrag af Rita

[2]
Bedømmelser
  • 07-04-2015
    Notaterne er GULD VÆRD! Noterne giver en bedre forståelse af fortolkningen, klippet og er til stor hjælp som inspiration for at kunne skrive sin egen opgave uden at skrive direkte af, fra en andens.
  • 07-11-2015
    Rigtig brugbart til at skrive opgaven