Eksempel på analyse af to reklamespots fra SAS

  • HHX 3. år
  • Dansk A
  • 12
  • 5
  • 2359
  • PDF

Eksempel på analyse af to reklamespots fra SAS

Studienets eksempelbesvarelse af "Analyse af to reklamespots fra SAS" fra eksamenssættet august 2010.

I besvarelsen er der lavet kommentarer til hvert afsnit, hvori afsnittets indhold forklares og relateres til trin for trin vejledning til analyse og kommentering.

Analysen indeholder en analyse af de to reklamespots, en sammenligning af dem og en vurdering af deres gennemslagskraft i forhold til målgruppen.

BEMÆRK: Dette er en besvarelse af opgaven, lavet med det formål at vise hvordan opgaven er bygget op i forhold til trin for trin vejledningen til analyse og kommentering.

Uddrag

I en tid præget af krise for det skandinaviske flyselskab, SAS, lyser deres reklamefilm med Uffe Ellemann Jensen og Tina Dickow op som en positiv faktor for selskabet. I denne opgave vil jeg analysere og sammenligne de to reklamefilm og deres virkemidler som billedsammensætningen, musikken, den primære og sekundære brugsværdi samt de reklamekneb, som benyttes. Med denne analyse som udgangspunkt vil jeg til slut vurdere reklamernes gennemslagskraft i forhold til deres målgrupper og vise, hvorfor jeg mener, at Dickow-reklamen er den af de to, der virker allerstærkest på publikum.

I de to reklamefilm ser vi henholdsvis Uffe Ellemann Jensen og Tina Dickow være på rejse i udlandet. Ellemann-reklamen fortæller i nogle hurtige klip historien om, hvordan han ankommer til Japan, hvor han deltager i møder og får nogle anderledes kulturelle oplevelser som at spise ved et meget lavt bord, være turist i storbyen og sove på gulvet. Han sover tre nætter i Japan, og endelig køres han ud til lufthavnen, hvor han skal flyve hjem med SAS, og hvor reklamens budskab toner frem: ”Så godt som hjemme”. Under hele filmen spilles et stykke behageligt klassisk musik på cello. Dickow-reklamen viser en række korte klip fra en af Tina Dickows turnéer rundt omkring i verden. Vi hører og ser, hvordan hun optræder på scenen foran et stort publikum med sangen ”Open wide”, men også hvordan turnélivet kan være hårdt og udmattende. Til slut bliver hun kørt hen til et hotel, hvor en SAS pilot og en SAS stewardesse, holder elevatordøren for hende - endelig virker hun glad og afslappet, hvilket svarer til reklamens afsluttende budskab, der igen er ”så godt som hjemme”... Køb adgang for at læse mere

Eksempel på analyse af to reklamespots fra SAS

[9]
Bedømmelser
  • 16-06-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Rigtig god og fin besvarelse, men dog lidt kort. Der skulle være gået mere i dybden med opgaven, og der mangler segmentering af SAS' målgruppe. Jeg vil ikke sige det er en besvarelse til 12, men nok nærmere 10.
  • 02-10-2011
    Givet af HHX-elev på 3. år
    rigtig god, den kan varm anbefaldes til inspiration, tak skal du ha..
  • 24-06-2012
    Givet af 3.g'er på STX
    Rigtig gode notater til min opgave.
  • 10-06-2012
    god opgave brugbar ddd