Analyse og fortolkning af Nissen hos Spekhøkeren

  • STX 3.g
  • Dansk A
  • 12
  • 8
  • 3172
  • PDF

Eventyranalyse: Analyse og fortolkning af Nissen hos Spekhøkeren

Find inspiration til din opgave med denne analyse og fortolkning af H.C. Andersens Nissen hos Spekhøkeren (1852).

Opgaven kommer bl.a. ind på person- og miljøkarakteristik, verdensopfattelser, eventyrlige elementer og temaer samt sætter eventyret ind i en større litteraturhistorisk ramme.

Opgaven besvarer eksamensoplæg 5: Giv en analyse og fortolkning af Nissen hos Spekhøkeren af H. C. Andersen, fra eksamensættet 2003 Maj i Dansk A på STX: Oplevelser af Øjeblikket.

Studienets kommentar

Flot, velformuleret analyse, der bibeholder fokus hele opgaven igennem samt demonstrerer stort litteraturhistorisk overblik.

Uddrag

Denne historie, fra 1852, er blot en af de mange små perler, som udgør H.C. Andersens eventyrlige forfatterskab, dog er den ikke blandt de mest kendte. Selvom denne historie, om en nisse der bor hos en spækhøker, ikke er en som mange umiddelbart husker med det samme, så er den uanset hvad et ligeså klart billede af H.C. Andersens eventyr, som f.eks. Klodshans er det. Under overfladen på sine historier lægger H.C. Andersen mange dybe temaer og budskaber, som man ofte overser, da hans historier samtidig er sjove, søde og står som noget specielt for næsten alle danskere. De ting som H.C. Andersen pakker ind i sine hjertevarme historier, som f.eks. Den Grimme Ælling, er emner som rager langt ud over den form som de kommer i, og de kan være med til at åbne et helt nyt syn på, hvordan man skal læse H.C. Andersen
I dette eventyr møder vi to vidt forskellige typer mennesker, som repræsenterer to forskellige verdener. De bliver introduceret som stereotyper, da det er en rigtig student og en rigtig spækhøker, og derfor bliver kontrasten mellem dem åbenlys allerede fra starten af. Studenten er den unge digter, der bor på kvisten og som med glæde vil ofre sin mad for at redde en gammel poesibog fra at blive indpakningspapir, som det er tilfældet i linie 17:

”Tak,” sagde Studenten, ”lad mig faae den istedetfor Osten! jeg kan spise smørrebrødet bart! syndigt var det, om hele den Bog skulde rives i Stumper og Stykker.

For studenten er det vigtigste ikke de basale behov, som f.eks. mad, men derimod de ting som nærer sjælen og ånden. Han er det romantiske billede på den unge kunstner som sætter poesi og åndelige kvaliteter foran alt andet. Han repræsenterer ideernes verden og digteren som står over andre mennesker og som kan nå det guddommelige. Over for ham står spækhøkeren, eller købmanden, som lever af at sælge varer, og ikke engang bekymrer sig om, at han bruger siderne fra bøger til at indpakke den ost, han sælger. Han repræsenterer den materielle verden, som, til forskel fra ideernes verden, sætter de simple fysiske goder højere end sjælen. I linie 19 får vi beskrevet, hvordan der på trods af den klare kontrast mellem spækhøkeren og studenten ikke er et hadsk forhold imellem... Køb adgang for at læse mere

Analyse og fortolkning af Nissen hos Spekhøkeren

[14]
Bedømmelser
  • 06-12-2014
    Meget brugbar opgave, rød tråd hele vejen igennem og god formulering.
  • 22-11-2015
    god inspiration :)- den hjalp mig i gang med opgaven
  • 24-11-2011
    godt skrevet :) kunne bruges
  • 03-05-2009
    thumbs up ;)