Analyse af Lego Friends & målgrupper

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 12
  • 3387
  • PDF

Analyse af Lego Friends & målgrupper

Her finder du en besvarelse af en opgave i Afsætning om Lego Friends.

Følgende besvares:

Opgave 1:

Foretag en markedssegmentering og identificer hvilke(-n)målgruppe(-r), der er til dette nye LEGO-produkt.

Opgave 2:

Der omtales i opgave, at LEGO har afsat over kr. 200 mio. til markedsføring alene i 2012. Der er bl.a. anvendt en del til tv – og biografspots. Analyser hvilke livsstilsmodeller, der kan anvendes til identificere relevante målgrupper, og hvordan de kan bruges.

Opgave 3:

Vurder hvilken målgruppestrategi, man bør anvende.

Studienets kommentar

Rigtig fin opgave, hvor der dog kunne lægges mere fokus på opgave 3.

Indhold

Opgave 1: Foretag en markedssegmentering og identificer hvilke(-n)målgruppe(-r), der er til dette nye LEGO-produkt. 3
• Marked / Fase 1 3
• Det effektive marked 4
• Det latente marked 4
• Udbyderens markedsandel 4
Beskrevet marked / Fase 2 4
• sociodemografiske variabler 4
• adfærdsorienterede variabler 5
• geografisk 6
• Psykografiske 6
segmenterings variabler 6
Segment 1: 7
Segment 2: 7
Segment 3: 7
Segment 4: 7
Segment 5: 7
SMOK / Fase 3 8
• (S) Segmentets størrelse og vækst. 8
• (M) Mulighed for kontakt med segmentet. 8
• (O) Omkostninger ved bearbejdning af segmentet. 9
• (K) Konkurrencen om segmentet. 9
Opgave 2: 10
Opgave 3: 12
• Udifferentieret markedsføring 12
• Differentieret markedsføring 12
• Koncentreret markedsføring 12
• One-to-one markedsføring 12
Kilde liste: 13

Uddrag

Opgave 1:
Foretag en markedssegmentering og identificer hvilke(-n)målgruppe(-r), der er til dette nye LEGO-produkt.
Modelvalg:
Ved markedssegmentering inddeler man befolkningen i mere eller mindre detaljerede grupper med fælles træk, med henblik på at målrette virksomhedens ressourcer til netop den/de grupper, der med størst sandsynlighed vil købe virksomhedens produkt. Jeg har valgt at benytte mig af markedssegmentering, hvor jeg beskriver processens forskellige faser. Da jeg ikke har et kendskab til LEGOs arbejdsmetoder, benytter jeg mig af en anerkendt fremgangsmetode, hvor jeg uddyber segmenteringsprocessens faser... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Lego Friends & målgrupper

[3]
Bedømmelser
  • 04-02-2015
    Givet af HHX-elev på 2. år
    Rigtig fin god opgave, god hjælp til at komme igang.
  • 02-10-2016
    Givet af HHX-elev på 2. år
    rigtig fin opgave med gode ting
  • 11-03-2015
    Virkelig god opgave..