[3]

Danmark 2009

Her får du hjælp til at analysere og fortolke billedet ”Danmark 2009”. Det er malet af Peter Carlsen i 2009. Billedet er malet med olie på lærred og har dimensionerne 200 x 325 cm. Det er udstillet på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg. Se billedet på museets webside.

I analysen får du hjælp til motivbeskrivelsen, billedets komposition, persomg og miljø, samt virkemidler og symboler. I fortolkningen ser vi på billedets tema og budskab. Du får også nogle arbejdsspørgsmål, som kan hjælpe dig i gang med dit arbejde.

Desuden kan du lytte til vores podcast, hvor vi går endnu mere i dybden med billedet.

Husk en kildeangivelse, hvis du bruger analysehjælpen i en skriftlig opgave.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

Landmanden og hans gris

Til venstre i billedet står en landmand med sin gris. Grisen ser grålig ud. Farven giver et sygeligt indtryk. Den ligner ikke den romantiske forestilling om den glade, lyserøde gris. Det strider imod forestillingen om, at danske grise lever særligt godt, inden de ender som flæskesteg og bacon.

Landmanden har et alvorligt ansigtsudtryk. Han har en høtyv i sin venstre hånd. Det er et redskab, som ofte forbinder med folkelige oprør og protester. Høtyven antyder, at landmanden måske ikke er helt tilfreds med tingenes tilstand. 

I sin venstre hånd har han en beholder med sprøjtemidlet Roundup. Det var et sprøjtemiddel, der vakte stor debat i billedets samtid. Landmændene blev nemlig anklaget for at forurene grundvandet og skade miljøet ved at bruge for mange sprøjtemidler. 

Vi kan tolke det, som om landmanden har grebet høtyven for at forsvare sin ret til at bruge Roundup – selvom sprøjtemidlet kan være skadeligt for miljøet. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Danmark 2009

[3]
Bedømmelser
  • 15-06-2022
    Givet af 1.g'er på STX
  • 08-06-2022
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
  • 23-05-2022
    Givet af 1.g'er på STX