Analyse af Paradisets have og Den blomstrende have

  • STX 1.g
  • Dansk A
  • 10
  • 9
  • 2630
  • PDF

Novelleanalyse: Analyse af Paradisets have og Den blomstrende have

Analyseopgave med analyse af to noveller: "Den blomstrende have" og "Paradisets have" - den første af Naja Marie Aidt, den anden af Johan Borgen. Begge noveller tematiserer syndefaldsmyten, hvilket også er hovedfokus i denne opgave.

Studienets kommentar

En rigtig god dansk opgave med en fin rød tråd gennem hele opgaven. Den er et godt eksempel på, hvordan man på en god måde sammenligner to forskellige noveller som beskæftiger sig med det samme tema.

Indhold

Indledning
Om syndefaldsmyten
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have"
Om Naja Marie Aidt
Johan Borgen: "Paradisets have"
Konklusion

Uddrag

Indledning
Sidste søndag var jeg i Botanisk Have med mine forældre. Det er efterhånden lidt af en familietradition, at vi om foråret tager til denne smukke have, når alt springer ud. Man kommer i så godt humør, når man går rundt om den store sø med alle skildpadderne, og når man går gennem de mange glassale, mens man observerer alle paradisets planter.
Vi var på vej ind i havens store glassal, da min far pludselig udbrød: ”Aaaah Ja, det her bringer mange minder tilbage!” Med disse ord kom jeg straks til at tænke på Adam med sine gamle billeder fra dengang, han var kønsløs og lykkelig i paradis. Dengang var der intet ondt, dengang var kvinden endnu ikke et problem, og døden eksisterede ikke. Det var paradis.
Så tilføjede min mor: ”Det må da have været før du mødte mig.” Denne kommentar førte mine tanker videre til syndefaldet – da den djævelske slange fristede Eva til at tage en bid af æblet.
”Ja, du kom og ødelagde det hele!” kommenterede min far ironisk til slut. Dette var lykkens, paradisets fald, og altings ulidelige klarhed gik op for Adam. Lykken blev til godt og ondt. Kønsløsheden blev til mandens og kvindens nøgne kroppe, og livet fik en grænse med døden.
For det er disse tre faser – paradis, fald og klarhed – syndefaldsmyten handler om.
Mange moderne forfattere har ladet sig inspirere af - og givet deres personlige tolkning af syndefaldsmyten. Derfor indeholder mange moderne tekster et større eller mindre syndefaldsmytemotiv, hvori en eller flere personer gennemgår disse tre faser. I denne danskopgave har jeg valgt at fokusere på teksternes afspejling af paradis, fald og klarhed. Jeg vil undersøge, hvordan teksterne har noget af gøre med syndefaldsmyten at gøre, og hvordan de tre faser virker i teksterne. Jeg vil skrive om de to noveller, Naja Marie Aidts ”Den Blomstrende Have” og Johan Borgens ”Paradisets Have”, da mit fokus træder særligt tydeligt frem i disse noveller.
Gennem mine analyser vil jeg arbejde med spørgsmålet omkring, hvad der gør myterne interessante i nutidig litteratur.

---

Johan Borgen: ”Paradisets Have”
”Paradisets Have” – en novelle af Johan Borgen handler om en gul blomst – en solsikke, som blomstrer i et hjørne af en skolegård. Solsikken er den eneste blomst i skolegården, og derfor er den elsket af alle elever; de dyrker den nærmest som en afgud. Eleverne har respekt for lærerinden, som har udstedt et forbud mod at røre blomsten. Selv om eleverne mere end noget andet ønsker, at blomsten skal bestå, er det en meget fristende tanke at bryde lærerindens forbud og knække blomsten. Det kommer derfor ikke som nogen større overraskelse, da man en morgen opdager, at blomsten er blevet skåret over og stjålet. En undersøgelse bliver igangsat; det ender dog uden resultat. Jeg-personen nægter dog at opgive undersøgelsen, og på fersk gerning snupper han synderen, som er Per A, skolens største dengse, der står med den stjålne blomst i hånden.
Skolegården er tekstens symbol på syndefaldsmytens paradis. Den er fyldt med børn, og den eneste blomst – solsikken – står i et hjørne. Solsikken er som sagt elsket af alle børnene, og det er et stærkt symbol på, at solsikken er Livets Træ. Uden for skolegården står nogle mægtige kastanjetræer, som bøjer ind over skolegården, men ikke engang de er lige så... Køb adgang for at læse mere

Analyse af Paradisets have og Den blomstrende have

[2]
Bedømmelser
  • 04-12-2003
    Rigtig godt formuleret opgave, som er meget anvendelig!!!!!1
  • 27-02-2006
    Rigtig godt grundlag, til at arbejde vidre med...