Virksomhedsanalyse af Inspiration

  • HHX 1. år
  • Afsætning B
  • 10
  • 7
  • 1548
  • PDF

Virksomhedsanalyse af Inspiration

Opgaven indeholder en virksomhedsanalyse af kæden Inspiration A/S.

Opgaven er skrevet i 2011.

Indhold

Ejerform
Virksomhedstype
Konkurrencestrategi
SWOT -analyse
- Uddybelse af punkter i SWOT – analyse
Inspirations interessegrupper
Inspiration Idé
- Idéformuleringen som vi syntes den burde være
Omverdensmodellen
Opbygning, overskuelighed og anvendelighed af Inspiration.dk
- Informationer angående Inspiration.dk
Konkurrentanalyse
Kilder:

Uddrag

Ejerform
Inspiration er et aktieselskab. De blev den 15.maj 2008 opkøbt af ejeren af L'easy, milliardæren Niels Thorborg, der køber aktiemajoriteten i kæden sammen med kapitalfonden Capidea, der har Asger Aamund og Lars Larsen blandt investorerne. Prisen vurderes at være mellem 200 og 300 mio. kr. Niels Thorborg og Capidea ejer 51% af alle aktier i kæden. Og har derfor magten i koncernen. Mens at Peter Zink har 34% af aktierne og de resterende 5% ejes af ledelsen i Inspiration.
På billedet har vi til venstre har vi Peter Zink som er ejer af inspiration på Fyn. I midten har vi Lars Aaen som er direktør for hele inspirations kæden. Og til højre har vi Niels Thorborg, som i forvejen ejer Leasy som er bestyrelsesformand.

Virksomhedstype
Inspiration er en handelsvirksomhed (detailforhandler). De sælger mange mærkevare som fx vare fra: Jamie Oliver, Georg Jensen, Lego, OBH. Nordica og Rosendahl. De producere derfor ikke selv vare, men i stedet købet de vare hos diverse producenter og sælger dem til en pris som de kan få en god og velfortjent fortjeneste på.
Konkurrencestrategi

Inspirations konkurrencestrategi er differentiering. De hendvender sig til en stor del af markedet og de sælger et produkt som adskiller sig fra mange af de andre virksomheder som køre det... Køb adgang for at læse mere

Virksomhedsanalyse af Inspiration

[1]
Bedømmelser
  • 15-01-2012
    Det var SWOT analysen, der gav mig den inspiration jeg havde brug for.